Ska trycka bok hos Vulkan eller BoD, vilket är bäst?

Mer
9 år 2 månader sedan #724460 av Sanna85

Nissegossen skrev: Det enda jag kan hjälpa dig i detta, är att ta tala om för dig att kontakta ett aktivitetshus som trycker sin egen tidning med hjälp av en större kopiator som även kan trycka upp A-3 format. (Ger A-4 i färdigt skick) A-4 ger i sig A-5 om jag inte minns fel och om du gör antalet sidor jämt delbart med om det nu vart 2 eller 4 låter jag vara osagt

Du måste räkna hur du skall lägga in just den sida som i det färdiga resultatet måste hamna precis rätt för att få sammanhang i texten. På det allaktivitetshus jag gick till innan viska tryckte vi upp tidningen för sagda hus och vi deltog i allt från att skriva texter, redigera, korrekturläsa, layout och trycka tidningen. Har tryckt upp en lärobok då den var utgången på förlaget och det var någon som behövde den inom huset och jag har även tryckt upp diktsamlingar på den stora kopieringsmaskinen. I så fall rekommenderar jag dig att sidorna i själva boken trycker du i vitt papper och omslaget gör du i paint på datorn. (ev Foto, eller annat.) Samt i en särskiljande färg.


Observera att alla sådana här maskiner trycker endast i svartvitt.
Numera gör allaktivitetshuset inte sin egen tidning helt då tryckningen läggs på ett tryckeri i flerfärgstryck.

Då, när jag gick där och hjälpte dem fick vi trycka upp våra egna alster till självkostnadspris, alltså per pappersark, samt den toner det antogs gå åt. Billigare går det inte att få det.


Tack för tipset. Men trycka i kopiator är inte aktuellt, jag vill ha boken inbunden. Det blir dyrare, ca 300 kr per exemplar, men det tycker jag det är värt. Jag vill ha känslan av att det är en riktig bok med den höga kvalitet som det innebär.
Mer
9 år 2 månader sedan #724461 av Nissegossen
Ja, då krävs förutom tryckeri även en ett bokbinderi.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 månader sedan #724463 av Sanna85

Inwatto skrev: Det var 2008 som jag tryckte min bok så jag kommer inte ihåg vilka marginaler jag satte men det var inga 1.8 cm, det är jag säker på. Typ 6 mm eller något och det är på tok för lite... Har tittat i bokhyllan och 1.8 cm ser ut som ett lagom mått.


Har också tittat i bokhyllan, men de böckerna hade ett par mm mer marginal. Fast så lite kanske inte gör så stor skillnad. 1.8 är nog bra, annars skulle de inte ha det i mallen.
Mer
9 år 2 månader sedan #724464 av Nissegossen
Annars om du trycket upp den själv, hade du kunnat vidtalat ett bokbinderi.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 månader sedan #724465 av Sanna85

Nissegossen skrev: Ja, då krävs förutom tryckeri även en ett bokbinderi.


Många tryckerier binder böckerna också, så de skickas inte alltid till ett bokbinderi.
Mer
9 år 2 månader sedan #724466 av Nissegossen
Det är ju så, ja.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum