Ska trycka bok hos Vulkan eller BoD, vilket är bäst?

Mer
9 år 1 månad sedan #725058 av Sanna85

Admin1 skrev: För Open Office, som är ett gratis ordbehandlingsprogram finns gratis bokmallar:

templates.openoffice.org/en/sear ... _order=ASC


Tack för tipset. Men problemet med Open Office är att det är svårt att konvertera dokumentet till pdf. Man måste bädda in teckensnitten genom att konvertera dokumentet till pdf, annars kan de inte trycka boken. När man bäddar in teckensnitten i pdf:en blir det så att det typsnitt man skriver med ser likadant ut i andras datorer också när de öppnar dokumentet. Annars kan det se annorlunda ut när andra öppnar det beroende på vilka typsnitt de har installerade på sina datorer. Så för att de ska kunna trycka boken med de typsnitt man har valt, måste texten bäddas in i pdf. Detta går inte att göra med open office. Det finns program för att konvertera dokument till pdf, men de flesta av dessa funkar bara med word vad jag har förstått. Men om man kör med word slipper man köpa ett sådant program (gratisprogrammen klarar inte att bädda in bilder med bibehållen kvalitet), för i nya word 2013 går det att konvertera dokumentet till pdf med hjälp av word. Den funktionen finns dock inte på äldre versioner av word.
Mer
9 år 1 månad sedan #725062 av Sanna85

Ready skrev: Jag tilltalas av Vulkan för jag tror att det är den mest etablerade aktören på marknaden för detta ändamål.


Vulkan verkar bra, men de är dyra. Frågan är om man får högre kvalitet för de pengarna, för då kan det ju vara värt. Men synd är att de inte har något verktyg för att designa omslaget sjäv, utan man måste ta hjälp av dem vilket är ganska dyrt. I och för sig gör de säkert omslaget riktigt snyggt då. Med verktyget som BoD har får man välja mellan ett begränsat antal mallar, och kan inte anpassa dem så mycket efter eget tycke. Man kan inte ändra färg på rubriker eller storlek på teckensnitt. Allt sådant är färdigt, och det man gör är att man lägger till sin egen bild i den mall man vill ha. Men jag hittade en mall som passade min bok och bilden blev på hela sidan, vilket blev riktigt snyggt. (Jag har gjort omslaget klart hos dem, det kan man göra långt innan man ska trycka boken för det sparas på deras sida.)
Mer
9 år 1 månad sedan #725063 av notwoodstock

Ready skrev: Jag tilltalas av Vulkan för jag tror att det är den mest etablerade aktören på marknaden för detta ändamål.


Kolla här också:

bokmaskinen.se
Mer
9 år 1 månad sedan #725065 av Sanna85

Geta skrev: Sedan har bland andra Linda Skugge grundat Vulkan. Hon skriver så kloka krönikor i tidningar.


Frågan är om förlaget är så bra bara för att hon har grundat det. Det behöver ju inte betyda så mycket för kvaliteten på de tryckta böckerna.
Mer
9 år 1 månad sedan #725068 av notwoodstock
Även följande är intressant, åtminstone om man är för Mac eller iPrylar:

[url:1eu7bfw3]https://support.apple.com/sv-se/HT5071[/url:1eu7bfw3]
Mer
9 år 1 månad sedan #725238 av Admin1
Kollade i Open Office Writer och det går att bädda in standardtypsnitt i pdf-filen. Vill tipsa om programmet Calibre, som är gratis och kan konvertera en dokumetfil till en ebok med epubformat. Mycket enkel att använda. Bara dra dokumentet till Calibreikonen och acceptera standard inställningar och sedan konvertera. Sedan kan man läsa eboken i Calibre via view funktionen. Om släkten har läsplattor och läser böcker så kan man köra den varianten. Viskas självhjälpsbok i epud-format har jag gjort med Calibre.