Vad läser Ni nu del, 1!!!

Mer
4 år 11 månader sedan #1156045 av Pg
Svar från Pg i ämnet Vad läser Ni nu del, 1!!!
Jag har lånat pengar på hjärnan. Den handlar om hur man tänker när det gäller pengar. Jag kanske lär mig hantera mina pengar bättre efter jag läst den. Får man hoppas.
Mer
4 år 11 månader sedan #1156140 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad läser Ni nu del, 1!!!
Johan Cullberg berättade att vissa psykiater gav psykoanalys, som ersattes av Försäkringskassan, men det tyckte han var slöseri med psykiatertid. Att ge psykoanalys kostar en psykolog per patient och det blir för dyrt. Psykoanalys passar inte som psykoterapi. Psykodynamisk terapi var bättre.
Mer
4 år 11 månader sedan #1156142 av Skellington
Vad innebär psykodynamisk terapi?
Mer
4 år 11 månader sedan #1156144 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad läser Ni nu del, 1!!!
Det handlar om att man gräver i barndomen efter orsaker till den psykiska ohälsan. Man tar inte så mycket hänsyn till biologi och ärftlighet. Jag har gått i psykodynamisk terapi med stöd från Försäkringskassan. Det var på det glada 1980-talet. Är djupt tacksam.
Mer
4 år 11 månader sedan #1156146 av Skellington
Tack Geta. Fungerar den alltså? Skulle du rekommendera PDT som en bra terapi, som hjälper?
Mer
4 år 11 månader sedan #1156148 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad läser Ni nu del, 1!!!
Terapin botade mig inte men den fick igång mitt tänkande, när jag hade någon att bolla mina tankar med. Tror att det är svårt att få psykodynamisk terapi idag. Den anses för att vara för dyr. KBT tar inte så lång tid och blir billigare.