Akineton

Mer
8 år 6 månader sedan #781431 av Geta
Svar från Geta i ämnet Akineton
Man måste nog ha en viss styrsel/spänning i kroppen för att kunna röra sig.
Tonus kallas det. Det är kanske därför som Nissegossen ständigt har problem
med ryggen.

sv.wikipedia.org/wiki/Tonus
Mer
8 år 6 månader sedan #781636 av Dinskugga
Svar från Dinskugga i ämnet Akineton
Jag har tagit akineton i 15 år och har senaste åren haft mycket problem med synen och minnet. Jag har pluggat och jobbar nu heltid sedan ett par år. Jag har svårt att klara det på grund av minnes- och koncentrationssvårigheter. Vill efter att ha läst det här sluta med akineton. Jag tar 6mg invega och får inte sänka dosen. Har testat mig igenom många mediciner och vill inte byta. Har mycket biverkningar i form av kryp i benen och känner mig drogad. Några tips hur jag ska göra?
Mer
8 år 6 månader sedan #781638 av Geta
Svar från Geta i ämnet Akineton
Vad hade du för symtom som gjorde att du började med Akineton?
Ibland kan boten vara värre än soten.
Mer
8 år 6 månader sedan #781640 av Dinskugga
Svar från Dinskugga i ämnet Akineton
Främst väldigt mycket myrkryp. Har också haft problem med mycket oro och rastlöshet. Absolut det måste vara bättre med kryp men ha bättre minne. Känner mig ganska desperat nu. Svårt att orka med jobbet nu och var varit senaste åren. Tog tidigare haldol under lång tid och fick svåra biverkningar. Har fått akut dystoni också. Väldigt läskigt.
Mer
8 år 6 månader sedan #781641 av Geta
Svar från Geta i ämnet Akineton
Kan du inte testa att vara utan Akineton. Det kan inte vara en livsviktig medicin.
Förstår att du har haft dessa biverkningar med Haldol. Det hade jag också.
Mer
8 år 6 månader sedan #781671 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Akineton

Dinskugga skrev: Främst väldigt mycket myrkryp. Har också haft problem med mycket oro och rastlöshet. Absolut det måste vara bättre med kryp men ha bättre minne. Känner mig ganska desperat nu. Svårt att orka med jobbet nu och var varit senaste åren. Tog tidigare haldol under lång tid och fick svåra biverkningar. Har fått akut dystoni också. Väldigt läskigt.


Jag vet inte, men en form av myrkrypningar beror inte på medicinen utan kan vara RLS www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1512 alltså restles legs syndrom eller som senare tids benämning Willis-Ekboms sjukdom Det som står att läsa på länken är det att ca 10% av den vuxna befolkningen har det, samt i åldern 60+ har 30% den. En läkare kan genom ett enkelt test avgöra om du har en stelhet i musklerna och hur stark stelheten är. Testet gör läkaren genom att ta tag i en arm och föra armen i gångjärnet armbågen framåt och bakåt. Genom det får han en uppfattning om hur stark stelheten är. Har du inte stelhet i musklerna bör han fundera på om du i så fall verkligen behöver Akineton, eller att du har RLS istället för biverkningar. Så här beskriver vårdguiden RLS. www.1177.se/Stockholm/Fakta-och- ... tlosa-ben/

Förövrigt är det så att Akineton fungerar dåligt vid myrkrypningar och du borde fundera på att sänka dosen på medicinen mot sjukdomen. I dagens läge brukar det inte ges de doser som förr kunde vara aktuella, vill benämna det hästdoser av Depåneuroleptika. Antingen förordar jag byte av preparat eller sänkt dos på ditt nuvarande preparat och din läkare borde skicka dig til ett labb för att ta blodprover och då på halten av medicinen i blodserum. I det blodprovet ser läkaren halten av ditt antipsykotika i blodserum och genom det kan läkaren se om du är Under/överdoserad. I dagens läge förvånas jag av att överhuvud taget att någon har biverkningar utav sin medicin. För att dosen går att kontrollera och dosen skall hålla sig under den nivå som ger biverkningar.
Detta är min personliga reflektion

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum