Zyprexa. Era erfarenheter?

  • Aspergergirl
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 dagar sedan #14825 av Aspergergirl
Zyprexa. Era erfarenheter? skapades av Aspergergirl
Har idag för första gången fått neuroleptika utskrivet. Ska börja med Zyprexa och vill höra era erfarenheter av denna medicin. Jag ska få den för mitt psykosnära tillstånd, mina sömnproblem och misstänkt bipolär sjukdom. Har Asperger syndrom också. Är väldigt okänslig och terapiresistent mot alla sorters mediciner så jag har inte så stort hopp om hjälp. :cry:
Mer
19 år 2 dagar sedan #14826 av Nissegossen
Hej! Jag vet inte hur Zyprexa verkar, har aldrig själv använt den. Jag kan däremot säga att jag tar Theralen till natten vid behov. Den har dock andra användningsområden än enbart sömnmedicin, så kanske andra skulle rekommendera något annat att sova på. Den är bla en allergimedicin och används vid missbruk av bla alkohol. Den är även ett neuroleptika om jag minns rätt.

Jag tycker man skall ta den med förnuft, och jag använder den vid sällsynta tillfällen.

Om Nozinan kan jag bara säga; vilken skit, man är ju inte människa dagen efter och vilken muntorrhet!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Indy
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 dagar sedan #14827 av Indy
Svar från Indy i ämnet Zyprexa. Era erfarenheter?
Jag har haft Zyprexa i 5 år och man mår ganska bra psykiskt på den tabletten, men den har en stor nackdel och det är att man går upp väldigt mycket i vikt. Jag gick upp 40 kilo. Dessutom ger den muntorrhet. Om viktökningen beror på att man får ökad aptit eller att ämnesomsättningen påverkas är svårt att säga men jag misstänker att det beror på bägge. Kanske är det bäst att aldrig börja med Zyprexa för när man väl gått upp i vikt är det svårt att gå ner i vikt, för när man slutar med Zyprexa så rasar man inte ner i vikt som man skulle kunna tro.
Mer
19 år 2 dagar sedan #14829 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Zyprexa. Era erfarenheter?
Jag är väldigt nöjd med Zyprexa trots viktuppgången och tröttheten. Den biter väldigt bra på mina symptom och jag kan leva ett ganska normalt liv.
  • Aspergergirl
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 dagar sedan #14830 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet viktuppgång....
Jag hoppas ju inte att jag går upp 40 kg, men lite viktuppgång kan jag nog acceptera om jag mår bra på det i övrigt. Har provat en massa sömntabletter utan att det hjälper. Går nu på 2 mg Flunitrazepam och sover max 4 timmar/natt. Provat andra preparat också. Helt lönlöst. Min psykiater pratade om Nozinan men tror att Zyprexa är bättre iom att det inte ger samma trötthet dagen efter.
Mer
19 år 1 dag sedan #14887 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa. Era erfarenheter?
Det är ungefär 50 %, som går upp i vikt av Zyprexa och viktuppgången är störst de första 4-6 veckorna. Sedan avtar viktuppgången i styrka. Du kan ju väga dig varje dag och skriva upp vikten på ett papper. Om vikten ökar mer än 7,5 kg bör man kontakta läkaren för eventuellt byte till preparat som inte ger viktuppgång. Zeldox brukar ges till de som fått stor viktuppgång och då brukar vikten minska.