Zyprexa. Era erfarenheter?

Mer
18 år 11 månader sedan #15084 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa. Era erfarenheter?
Jag tycker att du gör rätt. Om du mår bra och inte märker några biverkningar och samtidigt har något att riskera på att sänka dosen, så skall man inte chansa. Det vore annat om du mådde bra psykiskt, men hade allvarliga biverkningar av Zyprexan, då fanns det motiv att pröva att sänka dosen.

Jag tror att det möjligen kan vara så att du har problem med för mycket ångest. Det finns ett självtest som bl.a mäter ångest.
213.88.140.183/deprimerad/allm/had/hadinfo.htm
Om du lider av för mycket ångest kanske du borde diskutera med din läkare om det.
Mer
18 år 11 månader sedan #15107 av Aspergergirl
Ja det är ju korrekt att vi som har Asperger kan få psykotiska symtom vid kraftig stress. Det märker jag tydligt hos mig själv. Mina psykotiska symtom förvärras direkt om jag blir utsatt för någon extra stor påfrestning. Min stress och ångest är dock mer eller mindre konstant, vilket också gett mig mer eller mindre konstanta psykotiska symtom. Tyvärr har jag gått i KBT (kognitiv beteendeterapi) utan att det hjälpt mig med min oro och ångest. Jag har inte heller fått någon hjälp av lugnande (sobril i mitt fall) eller sömntabletter för mina extrema sömnbesvär. Jag har på grund av alla ångest och oro inte kunnat sova mer än 1-3 timmar per natt. Det har blivit helt ohållbart för mig, och ångesten + sömnbristen har gjort mig psykosnära. Eftersom personer med Asperger faktiskt i något högre utsträckning än i normalbefolkningen, kan utveckla en riktig psykos och schizofreni, har min läkare tagit det här på allvar. Jag måste reducera min ångest, och måste sova ordentligt. Det finns också misstanke om att jag är manodepressiv. Av dessa anledningar valde min läkare att ordinera mig Zyprexa. Jag började med Zyprexa 5 mg i tisdags kväll och har blivit otroligt hjälpt av detta redan! Det är helt fantastiskt hur bra jag sover nu och hur reducerad min ångest har blivit. Jag har fortfarande vissa insomningsbesvär, men när jag väl somnat sover jag jättebra (kombinerar Zyprexan med mina sömntabletter - Flunitrazepam) och jag känner av en generell ångestdämpning. Min ångest har markant reducerats och jag mår mycket bättre redan! Jag känner mig också piggare på dagtid! Det var bara de första två dygnen med Zyprexa som jag var trött även på dagen. Nu känner jag mig i stället mer utvilad och mina depressiva symtom har snabbt förbättrats tydligt.

För mig känns det helt underbart och jag känner inte av några biverkningar så jag tänker absolut fortsätta med denna medicinering. Det är det absolut bästa jag provat. Ingenting annat verkar ha fungerat på mig förut så det här var över förväntan.

Måste också passa på att fråga er andra om en sak. De psykotiska symtom jag haft (t ex hörselhallucinationer och vanföreställningar) har i största del upplevts under kvällar och nätter. Det har gjort mig helt skräckslagen och fått mig att gripas av panik. Under dagtid är jag mest paranoid och det kan jag leva med. Under nattetid upplever jag att jag inte alltid kan skilja mellan det som är verkligt och det som är overkligt, och jag blir fruktansvärt rädd när detta händer. Min psykiater tror att mina sömnproblem bland annat har att göra med dessa obehagliga upplevelserna, vilka kanske i grund och botten har att göra med stress och ångest som ger sömnproblem vilket ger psykotiska symtom och ännu värre sömnproblem. Alltså en ond cirkel som är svår att bryta. Det jag undrar över är om det är vanligt att man vid psykoser får eller upplever värre symtom under kvällar och nätter?

Till sist vill jag också hålla med Admin ang rådet till dig Skånebjörn. Om du inte har några biverkingar och tror eller vet att du blir hjälpt av din dos Zyprexa så tycker jag absolut att du ska fortsätta som du gör!

/A
  • Faithy
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #15119 av Faithy
Svar från Faithy i ämnet Zyprexa. Era erfarenheter?
Jag åt zyprexa i 1 år ungefär och gick upp 45 kg på mindre än ett halvår. Nu äter jag Zeldox som jag är mycket nöjd med för den ger ingen viktuppgång och jag mår bäst av den.
Mer
18 år 11 månader sedan #15139 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa. Era erfarenheter?
Vad gäller hallucinationer har jag läst att de största problemen inträffar vid sänggåendet dvs när det är lugnt och stilla. Många har problem vid den tiden på dygnet. Det beror nog på att hörselhallucinationer motverkas när man pratar, tittar på TV eller lyssnar på musik. Vanföreställningar har jag inte läst om att de kan förvärras på kvällen. Kognitiv beteendeterapi brukar ha bra effekt på vanföreställningar annars.

Observera, att det kan nog ta några dagar till innan du börjar märka effekt av Zyprexan på vanföreställningar och hallucinationer. Effekten startar först efter en vecka och brukar bli maximal efter 2 månader. Den antipsykotiska effekten kommer lite långsamt alltså.
Mer
18 år 10 månader sedan #19537 av Tompa
Svar från Tompa i ämnet Zyprexa. Era erfarenheter?
Jag har ätit Zyprexa i ca 2 år nu. Innan åt jag 30mg/dag, numera äter jag bara 10mg. Dessa små piller har hjälpt mig ganska mkt. Mina små saker jag har för mig har inte försvunnit helt, och rösterna är inte borta. Men allt är av en mkt snällare karaktär än vad det var innan,hallucinationerna kommer lite då och då, men nu är dom inte alls lika skrämmande som dom var innan, nu kan det tx handla om att jag ser en katt eller något sådant i mitt vardagsrum.
så visst har den hjälpt mig. Biverkningar? Nej, inga som jag kan nämna, lite viktökning kanske, fast inte märkbart.
Mer
18 år 10 månader sedan #19541 av Aspergergirl
Minns inte när jag började med Zyprexan men jag har varit inlagd ett tag nu (5 veckor) och ökat på dosen från 5 mg till 7,5 mg och jag känner att samtliga av mina psykossymtom har försvunnit!!! Underbart. Kan också tala om att jag inte fått någon viktökning ännu och jag har nog ätit det här i alla fall 2 månader nu. Känns bra och tryggt. Det här verkar vara den enda medicinen som hjälper mig bland många andra.

/A