Zyprexa. Era erfarenheter?

Mer
19 år 1 timme sedan #14954 av Isa-Alise
jag åt som en häst jag med och hade ingen mättnadskänsla. gick upp 7 kg på mindre än 3veckor :(
Mer
18 år 11 månader sedan #14967 av Admin1

Skånebjörn skrev: Jag har As och OCD. Tar 2.5 mg Zyprexa. Finns det ingen här som tar lägre dos av Z., eller känner någon som gör det?


Jag vet en på Schizophrenia.com som tog 1,25 mg Zyprexa per dag. Det är möjligt att det var en kvinna eftersom de kan ofta klara sig på halverad normaldos. Det finns också personer som bryter ner läkemedel väldigt långsamt av genetiska orsaker och därför kräver lägre doser.
Mer
18 år 11 månader sedan #14969 av Aspergergirl
För mig verkar Zyprexan fungera bra. Jag har sovit bra i natt också. Visserligen dröjde det ett tag innan jag somnade men tillsammans med Flunitrazepam verkar det fungera rätt bra. Jag vaknar fortfarande tidigt på morgonen, flera gånger, men till skillnad mot förut, så kan jag somna om igen. Jag känner mig så mycket lugnare och blir inte alls lika skärrad och spänd när jag vaknar utan faller lätt in i sömn igen. Känner också mindre ångest generellt även under dagen. Otroligt med sådan effekt så fort! Idag steg jag dock inte upp förrän kl 12.45... Var så förbaskat trött, men nu när klockan är 16.30 känner jag mig inte så slö längre. Jag tror efter vad jag läst, att tröttheten under dagen troligtivs kommer att försvinna något efter en tids behandling. Och jag tyckte bara att det var döskönt att få sova hela förmiddagen. Inte mig emot att kunna göra det ibland! Om någon undrar så tar jag 5 mg.

Om du vill sluta med Zyprexan Björn så kan du väl prova att minska ner dosen sakta och långsamt och inte sluta helt abrupt. 2,5 mg är ju den lägsta styrkan så det borde väl inte ge så stora problem att sluta? Om du nu inte känner att du har några fördelar med den, att den inte hjälper dig någonting, då finns det väl ingen anledning till att fortsätta? Jag vet ju inte varför just du fått detta utskrivet och det är väl dock din läkare som får avgöra vad som är bäst för dig, men min åsikt är att mediciner tar man för att bli hjälpt på något vis, och får man ingen hjälp, är det ingen idé att fortsätta. Så var det för mig och min Remeron (antidepressiva) som jag tog förut. Jag slutade med dem efter samtal med min läkare, då jag inte upplevde att de hjälpte mig någonting. Vi provade ett tag att vara utan och om jag mått sämre skulle jag genast fått börja med dem igen, men läget har varit oförändrat, så troligtivs hade den ingen effekt alls på mig. Sedan kan det ju vara så att du får för låg dos helt enkelt, beroende på vad det nu är för problem som du får medicinen för.

Hoppas i alla fall, att det ordnar sig för dig på något sätt!

/A
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #14975 av Guest
Svar från Guest i ämnet Zyprexa
Hej, Admin! Tack för infon! Din hjälp och dina råd är inte att förakta. :D

Tror du att jag skulle kunna leva drägligt på en dos av 1.25 mg Zyprexa om dygnet istället?

Jag är så van (min kropp, rättare sagt) vid olanzapinet nu, att jag resonerar som så: "antingen Zyprexa eller ingen medicin (neuroleptika) alls överhuvudtaget...".

Egentligen hatar jag psykofarmaka och förbannar mig själv för att jag lät mig övertalas av läkaren på ´ hemmet´ den där vårkvällen för sex år sedan...


AspergerGirl: Tack för din hjälp och bildande, intressanta info.
Det är guld värt att få ta del av andras erfarenheter och råd. Det hjälper mig faktiskt, tro mig.

Jag har lite Asperger, men huvuddiagnosen är OCD (grava tvång).

Det känns surt att behöva ta Z p g a det, men jag har fått veta av läkaren att jag inte fixar livet utan. Så sa han för sex år sen i alla fall...


Life´s what you make it...



Mvh Björn
Mer
18 år 11 månader sedan #15036 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa. Era erfarenheter?
Svårt att säga om du kan klara dig på 1,25 mg Zyprexa per dag. Har du några psykotiska symptom av den dos du får nu 2,5 mg? Om svaret är ja kanske chanserna inte är så stora att du klarar dig med lägre dos. Eftersom du har Aspergers så brukar stress kunna utlösa psykotiska besvär. Du kanske skulle behöva kunskaper om att hantera och förebygga stress. Jag tror att psykologerna brukar lära ut detta.
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #15059 av Guest
Svar från Guest i ämnet Jag fegar lite med olanzapinet
Hej, Admin!

Nej, jag har inte så mycket stress omkring mig nu och bor i en lugn miljö.
Dock oroar jag mig för om jag verkligen skulle fixa situationen med bara 1.25 mg Zyprexa...

Det är kanske bättre att jag mår bra nu än att äventyra något nu och riskera värre bekymmer...


Jag mår faktiskt ändå ovanligt bra för tillfället...
Solen skiner, det är varmt och jag pratar mer med flickorna på skolan nu än innan. Sånt skänker livsglädje och tilltro till sig själv. Idag fick jag tom en puss av en tjej jag pratar mycket med.
Hon kanske inte ser mig som nån loser...


Mvh Björn