STORA TRÅDEN om Tardive dystoni och Tardive dyskinesi.

Mer
13 år 3 månader sedan #363713 av Nissegossen
Jag står själv på den gamla tidens asntipsykotika och har gjort så i till påsk i 37år och har har haft dessa höga doser som skrevs ut tidigare, rent av att jag kunde dött pga det.

Jag har hela tiden ända sedan början 1974 haft biverkningsmedicinen Akineton och jag tror den har hjälpt mig även mot Tardiv dyskenesi!

Jag har inga som helst varken ryckningar (Tics) eller andra symptom på höga halter av depånuerolepika! Jag stod på högdos de första 6 åren Dock har den tid jag stått längst på(Sedan 1980)som är det preparat jag står på nu, Trilafon då, varit accentuerat lågdosbehandling med en något för liten dos, som jag ibland måste kompensera med tabletter Trilafon då.

Även att jag drogar ned mig efter en vaknatt och får den sömn jag behöver.

Det konceptet har hållit mig utanför alla sjukhus i 25 år nu.

Jag har som sagt inga som helst besvär, pga medicin och det går inte att se på mig att jag medicinerar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 3 månader sedan #363721 av Geta
Det är likadant för mig. Jag har stått på antipsykotika hela tiden
sedan 1981. Det har varit både gamla sortens neuroleptika och
nyare sort. Dess för innan har jag medicinerats till och från.
Jag har inte heller drabbats av tardiva dyskinesier.
Inte heller har jag haft några biverkningsmediciner.
Mer
13 år 3 månader sedan #363724 av Zoidar

Isa-Alise skrev: Min TD blev förvärrad av Seoquel... den är inte så oskyldig som det verkar... jag tror det bara visar att den inte funnits så länge att lika många hunnit utveckla TD på den...

Min läkare sa att man kan leva ett gott liv med TD... men jag tycker att man måste ta detta på största allvar eftersom det kan bli rejält plågsamt! Speciellt tardiva dystonier.


Vad har du för problem med TD?

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 3 månader sedan #363735 av Isa-Alise
Det har gått tillbaka, men jag hade förrut ofrivilliga rörelser på läpparna och smärtsamma ryckningar i händer och fötter...
Mer
13 år 3 månader sedan #363738 av Zoidar

Isa-Alise skrev: Det har gått tillbaka, men jag hade förrut ofrivilliga rörelser på läpparna och smärtsamma ryckningar i händer och fötter...



Vad skönt Isa Alise! Det var trevligt att höra.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 3 månader sedan #363891 av Admin1
För Seroquel har risken för tardiv dyskinesi ökat något från mindre än 0,1 % för några år sedan till mellan 0,1 %- 1 % enligt FASS. Men det är en ganska låg risk och Seroquel har mindre risk för extrapyramidala biverkningar än andra antipsykotika.