STORA TRÅDEN om Tardive dystoni och Tardive dyskinesi.

  • Maran_
  • Besökare
  • Besökare
13 år 2 månader sedan #368467 av Maran_
Jo jag har tidigare fått bekräftelse av neurolog och andra läkare men det har inte vetat vad de ska göra och inte kunnat detta.
Det har varit de sanaste gången som jag blivt väldigt illa bemött och det har förnekats.

Visst kan man skriva om att man inte har TD i tråden med huvudsaken med just denna tråden är ämnet de som plågas av dessa fruktansvärda skador och diskutera olika behandlingsmetoder och vad som kan hjälpa,lindra,och som jag skrev i första inlägget i tråden.Senaste nyheter och forskning kring detta.De flesta vet nog att många är befriade från TD,Så tror nite man behöver skriva om det just i den här tråden,då det inte behandlar ämnet.Jag själv har drabbts av detta,Och de är fler gäster som skrivit om detta att de kan ha drabbats.Är man inte intresserad av ämnet och inte har något att tillföra ser jag ingen anlednig att man skriver i den här tråden.

Jag går igenom en väldigt svår kamp nu och det har varit väldigt ansträngade med denna tråden och bara skriva här,men om det bara kommer mynna ut i tjafs,och man inte håller sig till ämnet känns det otroligt bortkastat och respektlöst mot mig och andra som drabbatst av detta,Jag har det faktist svårt nog ändå,och behöver lägga energi på annat en massa energitjuvar.Så ber vänligt men bestämt att hålla er borta från mina trådar om ni inte har ngt konstruktiv att tillföra.
om man är genuint intresserad av ämnet går det att finna att det rör sig om betydligt fler en endast en handfull som råkat ut för dessa förödande skador,Detta ta jag verkligen som ett hån och kniv i hjärtat,mot mig mfl,
Har varit medlem sedan 2004 här och de nar faktiskt ingen anlednig att vistas här när det verkar mest handla om mobbing.

Det rör sig om konsekvenser av psykofarmak och borde vara iom det rätt forum att skriva om.Men tydligen inte.
Man kan skriva om mat och böcker ,allt mellan himmel och jord,men plötsligt när det är ngt relevant som detta,blir det hus i helvetet eller nåt.
Hemskt bemötande måste jag säga.Synd att det skulle bli så här.
Mer
13 år 2 månader sedan #368498 av Maran

Admin1 skrev: Under 7 år på sajten finns det bara ett säkert bekräftat fall av neurolog av tardiv dyskinesi och det var en tjej som använde Zeldox, men hon försvann från sajten, så jag vet inte om det gick tillbaka för det kan ju göra det. Sedan har Isa-Alise haft sådana besvär, men hon fortsätter med Abilify och har inte sådana besvär längre. Maran har symptom sedan länge, men har inte fått bekräftelse av neurolog eller diagnos. Så här på sajten, så är det inte vanligt verkar det som. Det är nog den mest fruktade biverkan av antipsykotika. Om någon här hade tardiv dyskinesi, så borde man skriva om det ganska ofta för det är knappast något man hemlighåller.

Att hon försvann fårn sajten kan också bero på att hon blev sämre,Kan förstå att man inte orkar skriva så mk när amn har TD,Nog snarare därför de är inte så många som söker sig hit och skriver här eller överlag på nätet.Frö min del har de blivit svårare och svårare att skriva,,Då jag har blivt sämre.

Men det är väl bra om det är fler som inte får TD än som får det?Men nu var det inte statestik tråden handlade om utan om de som drabbats av TD.
Mer
13 år 2 månader sedan #368544 av tekopp
[youtube]
[/youtube]

Hemskt är detta... Tänk att hon fick detta av en vaccinspruta... Tardiv Dystoni ska hon ha fått.

Det verkar som hon har hittat en bra läkare iaf.

[youtube]
[/youtube]

Heja Karl XII!
  • Värde*
  • Besökare
  • Besökare
13 år 2 månader sedan #368753 av Värde*
De som lider av dystoni ignoreras.

www.medicalnewstoday.com/articles/151273.php

"It's is shocking that a condition that affects so many people can be so little understood and poorly recognised by healthcare professionals on the frontline. This combined with the lack of understanding amongst the public only exacerbates the pain and difficulties of living with dystonia. People are left to struggle for years, often without even a diagnosis. And when it has been diagnosed, they can rarely find a medical professional who is well-informed about the condition. As for treatment - which consists of injections of botulinum toxin to counter painful muscle spasms - it is patchy across the whole country."

Tycks vara ett internationellt problem.

SKANDAL:!:
Mer
13 år 2 månader sedan #368915 av Admin1
Maran,

Om jag minns rätt var det en vän till hon som fick tardiv dyskinesi, som postade här och frågade. Därför hade vi ingen direktkontakt med hon som fick Zeldox.
  • Värde*
  • Besökare
  • Besökare
13 år 2 månader sedan #370669 av Värde*
Ett svenskt forum för de med dystoni.
De med dystoni verkar inte bli så trevligt bemötta av läkare.
De säger att svenska läkare är ofta dåliga på sådant här.
www.dystoni.se/diskussion3/viewt ... f=3&t=2921


Ur www.power2u.org/articles/selfhelp/tardive.html
Skrivet av Patricia Deegan, Ph.D:
"
In closing, I would like to note that as I gathered information for this article I was struck by how much organized support is available to people with movement disorders that are inherited or that are caused by infection, structural damage, etc. Comparatively little information and support is available to people with TD caused by psychiatric medications. This is unacceptable. The rate at which people around the world are developing tardive dyskinesia and tardive dystonia is reaching epidemic proportions. And the picture does not seem to be getting much better. Each month reports are emerging about new disorders caused by psychiatric medications, such as tardive pain, tardive akathisia, and tardive. "
Hon är inte den enda läkare eller forskare som beskriver och hävdar att TD ökar lavinartat,de är många fler som gör det!
Och att det är helt oacceptabelt att det finns så lite hjälp och info att tillgå för de som drabbats.

Sen ska man inte glömma att många (som även står i artikeln)kan ha TD men det maskeras av medicinerna,och kan upplevas och bli mer märkbart när man slutar.Därför är det väldigt viktigt,tror jag,att man trappar ut väldigt långsamt,för att minimera riskerna.

Tycker att alla som tar sådana här antipsykotika eller antidepressiva borde alltid ta absolut lägsta dos,och om möjligt försöka hitta andra sätt att må bättre på.