STORA TRÅDEN om Tardive dystoni och Tardive dyskinesi.

Mer
13 år 3 månader sedan #363595 av Geta
Orsaken till att det är ovanligt att se personer med tardiv dyskinesi
idag måste bero på att antipsykotika ordineras i lägre doser än
vad som gjordes förr. Då kunde psykpatienter få hästdoser till liten
eller ingen nytta men med tydliga biverkningar.
Mer
13 år 3 månader sedan #363598 av Maran
Admin1,

Men det underlättar så att säga, inte att supa o punda på psykpiller...? :rolleyes:
Mer
13 år 3 månader sedan #363603 av Maran

Geta skrev: Orsaken till att det är ovanligt att se personer med tardiv dyskinesi
idag måste bero på att antipsykotika ordineras i lägre doser än
vad som gjordes förr. Då kunde psykpatienter få hästdoser till liten
eller ingen nytta men med tydliga biverkningar.

Problemet är också när psykiatrikern struntar i om det är ett tanig individ han behandlar!
Koncentration blir ju avsevärt större om det är någon som är väldigt smal och inte så lång.
Då ökar riskerna markant för biverkningar,liksom om patienten har dålig hälsa,kondition.
Men jag vet flertal som får sådana hästdoser du talar om,även idag,
Men många ggr maskerar fortsatt användade skador som uppstått.Så om patient slutar visar det sig mer.

Fass skulle jag påstå är skräp!
Det är väldigt mycket som de undanhåller för allmänheten som går att finna på utländska mer proffessionella saiter.
De verkar inte uppdatera ngt heller.
Mer
13 år 3 månader sedan #363629 av Zoidar
Tardivedyskenesi är en av de anledningar till jag försöker hitta min minimumdos. Jag tänker varför ta 12mg om man klarar sig på 6? Men nedtrappning ska ske ytterst långsamt. Jag kan tänka mig att minska min dos först när över 1 år har gått. Nu har det gått 15 månader för mig och jag är inne på att göra en dosminksning. Men ju lägre dos man tar, desto mindre ska man minska dosen per gång också. Så det är ett långtidsprojekt som får vara många år.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 3 månader sedan #363632 av Maran

Gäst skrev: Problemet är också när psykiatrikern struntar i om det är ett tanig individ han behandlar! Koncentration blir ju avsevärt större om det är någon som är väldigt smal och inte så lång. Då ökar riskerna markant för biverkningar,liksom om patienten har dålig hälsa,kondition.
Men jag vet flertal som får sådana hästdoser du talar om,även idag,
Men många ggr maskerar fortsatt användade skador som uppstått.Så om patient slutar visar det sig mer.

Fass skulle jag påstå är skräp!
Det är väldigt mycket som de undanhåller för allmänheten som går att finna på utländska mer proffessionella saiter.
De verkar inte uppdatera ngt heller.



Fass väljer väl oxå vad dem vill publicera.
DEn anglosaxiska litteraturen och påverkan är ju så oändligt mkt större än den snäva, lilla svenska... :rolleyes:
Mer
13 år 3 månader sedan #363669 av Isa-Alise

Admin1 skrev: Enligt FASS är risken för tardiv dyskinesi för Seroquel större än 0,1 % och mindre än 1 %. Tidigare har det sagts att nya atypiska antipsykotika ger 70 % mindre risk för tardiv dyskinesi är gamla preparat typ Haldol, men nyligen läste jag en artikel som hävdade att nya och gamla preparat ger samma risk. Dosen borde ha viss betydelse, men andra saker inverkar också t.ex missbruk ökar risken för tardiv dyskinesi.


Min TD blev förvärrad av Seoquel... den är inte så oskyldig som det verkar... jag tror det bara visar att den inte funnits så länge att lika många hunnit utveckla TD på den...

Min läkare sa att man kan leva ett gott liv med TD... men jag tycker att man måste ta detta på största allvar eftersom det kan bli rejält plågsamt! Speciellt tardiva dystonier.