Schizotyp o schizoid personlighetsstörning?

Mer
18 år 7 månader sedan #22996 av Q.L
Hjälper antispykotisk medicin mot dessa sjukdomar?
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #23001 av
Det är störningar och inte sjukdomar.
Det beyder att de ligger djupare och är troligen behadlingsrefraktära.
Frågan är också om störningarna ens finns, vissa menar att det är en from av asperger, egentligen menar de nog neueropsykiska koppplingsproblem med det, där det inte går att bota.
Det är nog väldigt få shitzoida och ganska många shitzotypa som får medicin men de kan inte räkna med att bli botade från grundproblematiken egentligen, även om de som sagt kan förbättra oddsen och med vilja, medicin och hjälp göra störningen mindre framträdande och leva ett fullgott liv..
Mer
18 år 7 månader sedan #23026 av Admin1
Jag har svårt att tänka mig att någon får antipsykotika mot schizoid personlighetsstörning. Jag har läst att en del får antipsykotika däremot vid schizotyp. Schizotyp personlighetsstörning kan ibland övergå till schizofreni, så antipsykotika här kanske kan ha en förebyggande effekt även om det inte är bevisad. Vid schizotyp finns egentligen ingen psykos så psykosläkemedel verkar normalt sett inte befogade. Antipsykotika har ju nästan enbart effekt mot positiva symptom vid psykos, som hallucinationer, vanföreställningar och tankestörningar.
  • anonym
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38419 av anonym
jag får neuroleptika mot schizoid personlighetsstörning och jag vet andra som också får det, syftet är att få tillbaka känslolivet och därmed lusten att umgås. Sociala färdigheter kan inte medicineras fram men det kan man jobba med själv.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38420 av
Jag har personlighetsstörning UNS i botten av min schizofreni. Har nog utvecklat fler störningar genom den sjukdomen eftersom jag gått obehandlad i många år.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38428 av Sofie
Kan inte låta bli att fråga.... men... vilket är svårast att leva med , en personlighetsstörning eller en psykisk sjukdom?

/Sofie