Schizotyp o schizoid personlighetsstörning?

  • Dont want to be schizoid
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38455 av Dont want to be schizoid
Svar från Dont want to be schizoid i ämnet Schizotyp o schizoid personlighetsstörning?
Termen "personlighetsstörningar" är direktöversatt från engelskans "personality disorders" men jag skulle snarare använda begreppet "personlighetsproblematik" istället för att det dels låter mycket bättre och säger dessutom mer om vad det faktiskt handlar om. Inom psykiatrin i min hemkommun använder man istället begreppen "personlighetsproblematik" eller "personlighetsförändringar".

Sen att folk i allmänhet ofta slarvigt använder psykiatriska begrepp i sitt vardagsspråk o.s.v gör ju inte saken bättre för oss som är sjuka. Jag vet inte hur det är med er andra men jag tycker i alla fall att det är väldigt kränkande att höra folk som i rent oförstånd kläcker ur sig vad som helst.

"jag känner mig lite schizo för jag vet inte vilken tröja jag ska ha på festen"

"han där är helt störd, cp etc."

"nu blir jag helt deprimerad för kaffet är slut"

Det är nog bara vi som är sjuka som verkligen vet vad det egentligen handlar om, "vanligt" folk vet bara det de läst i tidningen och bilden som målas upp av psykiatrin där är ju allt annat än positiv.
  • osso
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38469 av osso
Personlighetsstörning använder man när man inte vet vilken diagnos man ska sätta. När ingenting passar in. Det var en läkare som sa itll mig i alla fall. En slasktrattsdiagnos med andra ord om man vill sjukförklara nån men inte vet för vad.

Maj
Mer
18 år 2 veckor sedan #38475 av Admin1

Sofie skrev: Kan inte låta bli att fråga.... men... vilket är svårast att leva med , en personlighetsstörning eller en psykisk sjukdom?

/Sofie


Generellt sett är nog psykisk sjukdom mycket värre, men det finns personlighetsstörningar som kan vara besvärliga också t.ex. borderline och schizotyp. Borderline har en hög konsumtion av sjukvård och 10 % begår självmord. Schizotyp kan övergå i schizofreni och gränsar till schizofreni.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38513 av Undrande
Sofie: Ja, det är på ett sätt värre med perosnlighetsstörningar, de är obotliga och ofta mer konstant närvarande medans en sjukdom ofta har mer skovliknande uttyck.
Politik ligger det i allt och vad ska en "må dålig diagnos" utgå från?
När du tar ställning där har du praktiskt tagit en politisk ståndpunkt på området.


Bovarn har väl antisocial personlighetstsörning.
Quick har ju borderline.

maj: Psykiatiker ställer inte dem gärna, det gör psykologer, de härstammar på nåt sätt från psykologträdet mer än psykiatikerträdet.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38519 av minge
Hej, jag har gjort en del såna här personlighetsstörnings-test på nätet mest för skojjs skull och jag får alltid ganska högt på just schizoid störning. brukar få Very High eller 60-70% ifall det räknas i procent i reultatet.

Känner även att det som står om schizoid störning stämmer bra in på mig. Kan vara enstaka saker som inte stämmer jättebra men det mesta stämmer ganska klockrent. Alltså ska jag ta det här på allvar och typ gå till en psykiatriker/psykolog eller är det bäst att tänka att det bara är några internet-test och ignorera skiten?

Står iofs på vissa ställen att diagnos inte ska ställas om det är i samband med annan sjukdom eller tillstånd och på det viset är det iofs till viss del när det gäller mig...även om jag kännt mig ganska "schizoid" större delen av mitt liv...
Mer
18 år 2 veckor sedan #38532 av Q.L
Schizofrena utvecklar ofta olika störningar som blir till handikapp så att hela livssituationen spricker.