Schizotyp o schizoid personlighetsstörning?

Mer
18 år 2 veckor sedan #38439 av Q.L
Schizofrenin med alla dessa obehagliga symptom. Det var inte det lättaste heller att ta till sig sjukdomen när de konstaterat den.
Nu går jag på mediciner, och de positiva symptomen har förvunnit nästan helt, men det kan fortfarandde bli lite skov.
De negativa symptomen är jobbiga.
Har även socialfobi.
  • One.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38445 av One.
Sofie,

Smärta och psykiskt lidande kan man inte hålla på att jämföra på detta sätt, de är sujektiva. Varje människa har det svårt och svårast, så egentligen är diagnoser onödiga och bygger bara på att fackindela människor för "de normala". det får [i:1sqwp6os]dom[/i:1sqwp6os] att må bra. Men vi som sitter i skiten har egentligen ingen användning för vad detta kallas för eller vad som är värst.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38446 av Sofie
Jo, jag förstod ju det att frågan kan uppfattas som stötande. Jag ber om ursäkt.

/Sofie
Mer
18 år 2 veckor sedan #38448 av Undrande
Sofie, jag tror inte man kan svara på den frågan. Den var inte stötande heller.

Perosnlighetsstörningar kan som sjukdomar bli olika grava.

En person med personlighetsstöring som är "som bäst" i sin grupp mår bättre än en sjuk som är "som sämst" i sin och tvärtom.
Du drabbas ju av sjuklig paranoia, fobi, depression osv med störningar.

Dessutom ligger det politik i hur man bygger diagnossystem.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38452 av Sofie
Bra svar Undrande.

Varför ligger det politik i diagnossystemen?

Personligen tycker jag ändå att det låter litet mer skrämmande att få en diagnos med personlighetsstörning. Kanske mycket p.g.a. att alla brottslingar och mördare som det skrivs om i tidningarna har det.

/Sofie
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38454 av Exocet
Vid schizoid störning har man sett att man får bäst effekt av klozapin, Leponex, men eftersom den har farliga biverkningar så rekommenderar måmga psykiatriker istället risperdal eller zyprexa.

Vid schizotyp störning så har alla neurolpetika en del effekt. Vanligast är att man använder risperdal, zyprexa eller zeldox.

Källa:
<!-- w --> www.toad.net/~arcturus/dd/schizoid.htm <!-- w -->
<!-- w --> www.toad.net/~arcturus/dd/schtypal.htm <!-- w -->