Hur ska jag göra med medicinen?

Mer
11 år 4 månader sedan #542644 av Mammuten
Att stå på flera olika neuroleptika brukar vara något de avråder från, men eftersom du (liksom min son) nu står på sådan medicinering hoppas jsg att det finns en bra tanke bakom (t ex att du kommit upp i Max tolererbar dos av en medicin som delvis hjälper, men att den ska förstärkas med hjälp sv en annan med lite annan verkningsmekanism.)

Vet du själv varför du har tre olika neuroleptika? Om inte måste du tala med din läkare och se över det hela. Det troliga är att du är i stort behov av den antipsykotiska effekten, men det kanske går att sanera bland medicinerna ändå, så att du sätter ut t ex Zyprexan och höjer Haldolen?

Har du någon känsla själv dv vad det är med promenaderna som triggar igång det psykotiska? Är det för många intryck? Pulsökningen? Att du går till platser du haft jobbiga psykosnära upplevelser av innan? Blir det likadant om du går med musik i öronen eller i sällskap med någon? Ju tydligare mönster du kan se desto bättre råd kan du få om vad som går att göra åt det. Eftersom motion är så viktigt för kroppen och själen och just promenader i allmänhet har en lugnande effekt vore det ju väldigt bra om du kan hitta sätt att fortsätta den goda vanan utan att riskera värre psykossymptom!
Mer
11 år 4 månader sedan #542649 av Moderator1
Kluvjonte,

Tänk på att det här är Erasee:s tråd om hans medicinering! Mammuten har säkert sett vad du skriver om röster i andra trådar...
Mer
11 år 4 månader sedan #542658 av ikolito
Håller med tidigare personer om att det är övermedicinering. Pröva Abilify 10mg istället.
Mer
11 år 4 månader sedan #542659 av Evillynn

Leif skrev:

Kluvjonte skrev: du e övermedicinerad...tala med en häxdoktor och gå ner till 10 mg abilify


Ja i det här fallet tror jag att du har rätt Kluvjonte. Måste vara ett helvete att ha de tre tyngsta medicinerna som finns för CNS.



Håller med. Du är tungt medicinerad.
Mer
11 år 4 månader sedan #542660 av Evillynn
Fast 10mg Abilify är ganska lite.
Mer
11 år 4 månader sedan #542688 av koi
Jag håller med om att en medicingenomgång kanske vore på sin plats. Sen håller jag också med om att du ska försöka hitta samband mellan symptomen och var/hur du går. Du kanske går för fort, på känsliga platser med för mycket intryck eller så behöver du musik i öronen. Jag har köpt ett gåband som jag har hemma. Den går jag på en timma om dagen samtidigt som jag lyssnar på musik. Man kan ställa in den på olika hastigheter, oftast går jag ca 4 km på en timma. Jag brukar blunda och gå, det finns handtag på den så man inte trillar omkull. :)