Åh nej! Inga sömntabletter!!!

Mer
18 år 4 månader sedan #29712 av Geta
putte,

Det har jag också märkt att när jag tar sömnmedel så drömmer
jag ingenting men när jag minskat på sömnmedicinen så har
jag börjat drömma igen.
Det är folk som anser att det inte är sunt att drömma men
jag tror tvärtom.
Drömmarna har ökat när jag mår bättre. De har säkert en
funktion att fylla.
God fortsättning!
Mer
18 år 4 månader sedan #29716 av Aspergergirl
Jag tror också att det är nyttigt att drömma, att hjärnan liksom bearbetar saker på det viset. När man är i REM-sömn drömmer man i stort sett alltid om jag förstått saken rätt, och det är när man vaknar under REM-sömnen som man minns sina drömmar, så även om man inte minns några drömmar när man vaknar betyder det inte att man inte drömt. Jag har också efter vad jag läst tolkat det som så att man KAN drömma även under icke REM-sömn men att det är mindre vanligt.

Eftersom sömntabletter (tror inte det gäller Stilnoct, Imovane och ev Sonata) minskar REM-sömnen så BORDE det ju rimligtvis minska ner på drömmandet men det är ingenting jag själv märkt. En biverkning är också att man drömmer mardrömmar vilket jag ibland gjort. Men om det beror på medicinen eller rena tillfälligheter är ju inte lätt att avgöra. Man kan ju drömma mardrömmar även utan sömntabletter i kroppen! /A
Mer
18 år 4 månader sedan #29719 av Fredrik
När jag lägger mig och skall somna för kvällen så poppar alltid gårdagsnattens dröm upp precis innan jag somnar.
Jag kommer alltid ihåg vad jag drömt natten innan precis innan jag skall somna. Det är ganska spännande och ibland har drömmarna hjälpt mig förstå hur jag mår.
Om jag känner mig lite stressad och att saker håller på att rinna mig ur händerna så drömmer jag alltid om den arbetsplasten jag jobbade på när jag insjuknade. Jag brukar ta det som ett tecken på att nu är det dags att varva ner. Det är spännande att försöka tyda sina drömmar.