Någon som äter litium? Avflackning?

Mer
11 år 1 månad sedan #567837 av Eos
Eftersom jag har diagnosen schizoaffektiv äter jag litium mot stämningslägesskiftningar.
Nu har jag sedan en vecka gått ner i dos eftersom litium tryckt ner mig och jag fått ett avflackat humör, kunde inte gråta tex.
Men sänkningen verkar inte gå så bra.

Jag undrar om någon mer med schizoaffektiv sjukdom eller någon annan diagnos har erfarenhet av litium? Jag förstår att jag skulle kunna fråga på bipolärt forum men de har inte samma erfarenheter som jag hoppas hitta här hos er.
Mer
11 år 1 månad sedan #567849 av Inwatto
Jag har käkat litium i 17 år men bytt till Abilify sedan 8 år tillbaka. Det verkar som om Abilify kapar bort hypomanin och eftersom jag gått i KBT mot depression, vilket var lyckat, så klarar jag min schizoaffektivitet utan stämningsmedicin.

När jag tog litium mådde jag aldrig bra. Brukar jämföra det med att ställa upp tomgången på en bil där motorn tjuvstannar. Man kan aldrig koppla av. Eller rusa upp i varv om så behövs. Man blir en robot som klarar vardagen men till priset av att man mår kass.

Att minska dosen litium är inte bra. Man blir mer instabil och mår ändå kass av medicinen. Det behövs en viss terapeutisk dos för optimal litium-behandling. Så man blir tillräckligt mycket robot för att inte bry sig.

Diskutera med din läkare om det kan finnas alternativ till att ta litium!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
11 år 1 månad sedan #567851 av Eos
Tack för ditt svar. :)
Jag tar abilify maxdos och det var därför vi försökte sänka litiumdosen. Jo jag ska mäta koncentrationen efter påsk, men redan nu känner jag mig instabil och med mkt ångest det påverkar allt. Dumt nu till påsk.
Vad bra att KBT fungerade mot dina depressioner, ska fråga min läkare om både alternativ till litium, men är det inte främst abilify man tänker på då, och KBT. Jag har gått i KBT men då för att behandla min orosproblematik. Vilket tyvärr inte fungerade så bra. Men det är nog bättre med KBT mot depression.
Seroquel har jag också provat men den tog inte. Abilify funkar jättebra mot psykoser för mig.

Svårt nu... jag har ett barn som är en virvelvind och efter sänkningen av litium orkar jag inte med honom. :(
Mer
11 år 1 månad sedan #567873 av Admin1
Seroquel Depot har fördelen att den också har effekt mot depression och används därför ofta idag vid bipolär II, där depressioner dominerar.
Mer
11 år 1 månad sedan #567874 av Geta
Har haft en bekant med bipolär som tog litium. Hon gjorde inte annat än gäspade. Det kanske berodde på
att hon gick upp kl. 5.00 på morgnarna då hon var kristen.
Mer
11 år 1 månad sedan #567876 av Mammuten
Min son testade Litium under några månader i fjol, men det var helt fel medicin för honom (hans humörsvängningar och aggressivitet förvärrades, vilket tack och lov verkar vara en ytterst ovanlig biverkan).

Alternativ till Litium, om det framför allt är depressiva skov som är problemet, brukar vara Lamictal eller Seroquel.

Jag vet många som mår verkligt bra på just Litium, men att den trubbar av alla känslor hos många har jag också förstått. Jag förstår verkligen att du inte vill ha det så. Lycka till och hoppas att du finner något som rättar till det som ska rättas till utan att ta bort det som är du!