Någon som äter litium? Avflackning?

Mer
11 år 1 månad sedan #569081 av Inwatto
Nu minns jag inte vilken dos Abilify du tar, men jag skulle nog fundera över om inte den dosen måste sänkas om du tar mindre litium. A kan ge oro, det är en slags bieffekt som motverkar den trötthet man annars upplever. Litiumet gör att du inte tidigare besvärats så mycket av såna känslor.

Det är en spontan tanke. Helst ska du ju diskutera medicinändringar med din läkare och inte vara doktor på egen hand.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
11 år 1 månad sedan #569084 av Eos
Ja, men det är ju en bra tanke för jag har maxdos abilify, 30 mg.
Mer
11 år 1 månad sedan #569087 av Inwatto
Risken med att sänka Abilifydosen är att då kommer det fram psykotiska tankar. Så, istället för oro kan det bli värre på andra sätt. Men, jag skulle prova att sänka till 15 mg om jag vore i dina kläder. Det är inte så farligt som att sluta. Du har ju visst skydd fortfarande av A.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
11 år 1 månad sedan #569088 av Eos
Ja, och jag har zyprexa till kvällen bara 2,5 mg så där finns utrymme att öka.
Vill få min läkare med mig.
Mer
11 år 1 månad sedan #569089 av Eos
... men viktigt att ha ngt att argumentera för sin läkare, kött på benen.
Mer
11 år 1 månad sedan #569131 av Mammuten

Eos skrev: Jo, jag har provat både seroquel och lamictal och dessa mediciner hjälpte inte mot mina humörsvängningar. Men tack så mkt för tipset. Tack Mammuten för lyckönskningen. :)
Fler tips?


Två tips som jag verkligen tror på och där åtminstone det ena är möjligt att testa är n-acetylcystein (NAC, googla det + bipolar!) och helt vanlig D-vitamin. Det Bup där min son går passade på att kolla hans halt av D-vitamin, eftersom de sett att många ungdomar med svårare psykiatriska problem ligger väldigt lågt och att ett tillskott har effekt mot affektiva och psykotiska drag. För min sons del har det verkligen varit något som normaliserar humöret (både uppåt och nedåt).

Så om du ligger för lågt, ta tillskott! I sämsta fall är det "bara" bra för skelettet, i bästa kan du få lika bra hjälp som F. Om du har en årstidskomponent med i dina svängningar, t ex att du ofta blir lägre i humöret på vinterhalvåret, finns det extra stora skäl att misstänka att d-vitaminbrist påverkar dig, eftersom det vitaminets viktigaste källa är solljuset och det i princip bara är maj-augusti som vi i Sverige kan bygga upp våra depoter.