Någon som äter litium? Avflackning?

Mer
11 år 1 månad sedan #568289 av Admin1
Litium är väl bäst på att förebygga manier och effekten mot depression är inte alls lika bra. Sedan kommer effekten ganska långsamt. Antipsykotika har mycket snabbare effekt mot manier.
Mer
11 år 1 månad sedan #568476 av Eos

MsTibbs skrev: Jag har schizoaffektiv men fick litium mot min dåvarande diagnos bipolär. Känner ingen skillnad med/utan litium i känslorna, men är mer stabil i humöret. Har dockj bara en liten dos 3st tabletter, eller, mer relevant, 0,4mmol/liter.


Har läst att det kan vara vanligt med litium som medicinering (utöver antipsykotisk medicin) även för schizoaffektiva. Jag tar också 3 tabletter just nu, har sänkt från 4. När jag hade 4 st tabletter hade jag 0,8mmol/liter,på tisdag ska jag mäta det nya värdet.

Admin: Javisst är det så. Jag ritar ett sådant där mood chart och där kan man verkligen se hur litium liksom "trycker ner mig" från att komma uppåt i humöret, medan dalarna är kvar. Men jag får Voxra och fluoxeting mot depressionen så linjen blev till slut nästan helt linjär och hamnade under normal.
Jag kanske skriver rörigt. Sorry.
Mer
11 år 1 månad sedan #568503 av Admin1
Jag läste en med schizoaffektiv, som alltid blev manisk av antidepressiva typ fluoxetin och jag tror det kan finnas den risken för andra också även om det ännu inte är fastlagt att det är så för alla.
  • girl17
  • Besökare
  • Besökare
11 år 1 månad sedan #568579 av girl17
Svar från girl17 i ämnet Någon som äter litium? Avflackning?
ffs
Mer
11 år 1 månad sedan #568734 av Eos
Admin,
Jo jag har fått gå ner från 60 mg till 20 mg fluoxetin, men då satte min psykiatriker in voxra, som jag inte tror är ett SSRI preparat. De har sagt till mig att jag aldrig får ta SSRI utan stämningsstabiliserare.
Mer
11 år 1 månad sedan #569074 av Eos
Jag har drabbats av en så kraftig ångest och irritation. Kan det vara sänkningen i litium? Jag vill bara vara för mig själv. Drar mig undan. Då släpper irritationen. Ångesten är inte lika kraftig men ändå stark när jag får vara ensam.

Jag har bara en stesolid dagligen, men den somnar jag av.
Det är synd om min lille son, han är så glad och vild. Och jag blir stressad.
Undrar om jag måste gå upp i litiumdos igen. Men då var jag så trög och avskärmad.

Rätt olycklig är jag.

Råd?