Någon som äter litium? Avflackning?

Mer
11 år 1 månad sedan #567920 av Erasee
Jag åt Litium i ca 2 veckor- men blev euforisk av bara EN tablett(konstigt eller hur?)
Min läkare vill att jag ska ta litiumet tills euforin går över- då kanske runt nån månad..Men jag testade den förra året med detta resultat att jag blev euforisk...
Ska jag ta denna dos tills euforin går över?? :tänk
Mer
11 år 1 månad sedan #567976 av Eos
Jo, jag har provat både seroquel och lamictal och dessa mediciner hjälpte inte mot mina humörsvängningar. Men tack så mkt för tipset. Tack Mammuten för lyckönskningen. :)
Fler tips?
Eraser, det bästa är att följa läkarens råd. Och om du upplever ökade besvär så kontakta din läkare igen. Låter lite som ett sammanträffande att euforin kom då du startade litiumbehandling. Kanske därför din läkare vill avvakta.

Min erfarenhet är att när man väl går på litium, och det fungerar, så är läkarna motvilliga att ens lyssna på att man känner sig emotionellt tillplattad. Därför behöver man hitta information så man kan argumentera med dem.
Mer
11 år 1 månad sedan #567978 av Eos
Men att gå ner i dos har gjort mig hemskt instabil. Jag trodde att abilify skulle motverka det.
Mer
11 år 1 månad sedan #567983 av Inwatto
Om jag jämför hur kontrollerad och psykiskt hård jag var när jag tog litium så är jag instabil idag. Abilify tar bort positiva symptom, men påverkar inte humöret så mycket att man kan kalla den för en stämningsstabiliserande medicin. Du får nog räkna med att vara instabil och att det inte är farligt. Hjärnan vänjer sig, men det kan ta lång tid. Jag tror jag är mer stabil nu än för 10 år sedan, men jag måste blicka 10 år bakåt för att se en skillnad!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
11 år 1 månad sedan #568061 av Eos
Inwatto, jag förstår helt ditt resonemang. Men det är svårt att veta vad som är normala svängningar och vad som är onormalt. Onormalt är väl när man inte fungerar, när det inverkar på ens liv.
Tror du har helt rätt, när man är van vid att vara "zoombieliknande" pga litium, är känsloyttringar efter att ha minskat litiumdosen väldigt ovant.


Jag har sådana problem med oro, kan undra om jag skulle prova lyrica igen. Gjorde det för några år sedan och den fungerade bra, men jag gick upp i vikt av den.
Mer
11 år 1 månad sedan #568080 av MsTibbs
Jag har schizoaffektiv men fick litium mot min dåvarande diagnos bipolär. Känner ingen skillnad med/utan litium i känslorna, men är mer stabil i humöret. Har dockj bara en liten dos 3st tabletter, eller, mer relevant, 0,4mmol/liter.