Optimal ångestdämpning

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
10 år 6 månader sedan #620403 av Fantasio
Om man som jag oftast har lindrig ångest och inte varje dag, bör man försöka uthärda, eller medicinera och i så fall med vad? Jag har Sobril, men tar dem väldigt sällan.

Jag hade det väldigt svårt på jobbet idag och var på vippen att beklaga mig för chefen. Jag valde att hålla tyst och smita iväg och röka när det kändes jobbigt. Många cigaretter blev det.

Just nu har jag endast mindre oro, men jag vet att det kan svänga fort. Jag minns med fasa när jag var tvungen ut mitt i natten för ett tag sedan och irra runt och hur jobbigt det kändes. Tanken på att behöva uthärda endast en minut till fick mig att ropa på mamma. I de lägena vill jag bara proppa i mig så mycket jag kan av vilken medicin som helst.

Vilka doser doser benso är bäst? Gå utan och ösa på maximalt under en kort period, eller köra "underhållsbehandling"? Jag fick rådet av min kp att ha med mig tabletter i plånboken om jag skulle få ett hastigt behov av lindring.

Jag ansåg mig inte särskilt svårt ansatt av ångest til en början, men hade ett långt samtal med en läkare. Han ansåg att jag hade panikångestattacker. Det låter lite väl dramatiskt, tycker jag. Min ångest brukar smyga sig på och gå från snöflinga till lavin inom loppet av nån timma, snarare än ögonblickligen.

Jag har förbättrats, för en del år sedan var jag ute och traskade i timtal varje dag. Dock vill jag kväva ångesten i sin linda, fast inte till priset av ett tablettberoende, där man bara skaffar sig mer ångest. Jag vill att benso ska vara som ett nålstick, inte ett hugg med macheten.
Mer
10 år 6 månader sedan #620404 av Utomjordingen
Jag känner igen det från förr som du har ibland. Det är en hemsk känsla! Men tack och lov så har jag inte haft så på länge för jag känner mig lite starkare idag.

Den hemska känslan jag hade då var science fiction skräck känsla. Med mitt projektor öga så kunde jag se mig själv in i framtiden att jag som gammal gubbe var på nån institution och ropade efter min kvinna och mitt ex. Ja, till och med mitt ex ropade jag efter som jag inte alls gillar. Samtidigt när jag hade detta så irrade jag förvirrad omkring här ensam hemma och ropade efter kvinnorna på riktigt i verkliga livet. Sen när min kvinna kom hem så brast det för mig. Jag ramlade ihop och började gråta!
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
10 år 6 månader sedan #620405 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Optimal ångestdämpning
Utomjordingen, har du tagit eller tar du nu benso? Vad är i så fall dina erfarenheter?
Mer
10 år 6 månader sedan #620406 av Utomjordingen
Nej, jag har aldrig tagit bensodiazepiner (men jag vet en och annan som gör det) utan jag har bara Risperdal sen ungefär 12 år tillbaka. Jag vet inte vad jag ska säga om min medicin egentligen? Idag om jag mår dåligt så dricker jag några folköl istället – ångesten lindrar faktiskt!
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #620411 av yoki
Svar från yoki i ämnet Optimal ångestdämpning
Jag har haft Benzo i många år. Hade en dagsdos på 30 mg Sobril under en lång tid.
Problemen är flera bla minskar effekten efter en tids användning.
Mina barn upplevde att jag uppträdde drogad och blev personlighetsförändrad.
Jag tog aldrig mer än vad läkaren ordinerat.
På eget initiativ trappade jag succesivt ut Sobrilen och slutade helt, det är drygt ett år sedan. Uttrappningen gick hur bra som helst.
Jag har inget sug eller så efter det.
Jag har ju ofta svår ångest som periodvis blir outhärdlig, då har jag bett om att få Sobril insatt för en kortare tid men läkaren är mycket ovillig att skriva ut det. Dom är rädda att jag inte kan sluta om jag börjar igen.
För en tid sedan skrev min Vårdcentralsläkare ut Stesolid till natten för mina myrkrypningar, jag tog dem en vecka och slutade sedan.
Tror att man ska vara försiktig med Benzo men i akuta, kortvariga lägen är dom effektiva.
Att hamna i ett beroende är inte kul,
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #620420 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Optimal ångestdämpning
:kram :hjärta