Optimal ångestdämpning

Mer
10 år 6 månader sedan #620424 av Eos
Svar från Eos i ämnet Optimal ångestdämpning
Jag har alltid haft svåra problem med ångest. Jag tar sobril 15 mg vid behov. Och det är vid två olika tillfällen, ett om jag redan vet att jag ska hamna i en pressande situation, då tar jag tabletten 20 min före. Det fungerar väldigt bra. Det andra tillfället är om jag hunnit få stark ångest, då fungerar det sådär. Jag har utskrivet 15 mg sobril per dag vid behov, men jag tar dem sällan just nu så jag har många tabletter kvar. Jag har också erfarenhet av xanor och stesolid.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
10 år 6 månader sedan #620468 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Optimal ångestdämpning
Är det någon här som har antidepressiva mot ångest? Hur funkar det, egentligen :?:
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #620479 av yoki
Svar från yoki i ämnet Optimal ångestdämpning
Remeron hade jag i två år den hade bra ångestlindring för mig men jag blev trött, ganska drogad faktiskt och fick en rasande aptit.
Effexor Depot mådde jag också bra på psykiskt. Kändes som att någon tände lyset när jag började. Något mindre ångest.
Har provat ytterligare flera antidepressiva men bara fått ökad ångest och ibland hypoman.

Abilify och Lyrica blev jag riktigt förvirrad och ångestfylld av. De är ju inte antidepressiva.

Det här är ju jättepersonligt det som kan vara till stor hjälp för en person kan vara helt olämpligt för en annan.

Jag är ju bipolär och det är ganska vanligt att vi som har den diagnosen blir hypomana eller maniska av antidepressiva.
Att jag blev förvirrad och ångestladdad av Abilify och Lyrica kan bero på att jag har en känslighet för just förvirring :cry: När jag har fått ECT har jag blivit totalförvirrad under några veckor. :väggen :cry:

Vad som inte fungerar för en person kan vara hur bra som helst för en annan.
Mer
10 år 6 månader sedan #620498 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Optimal ångestdämpning
Jag har haft ångest ibland, men jag har aldrig medicinerat den. Istället promenerar jag eftersom jag har märkt att ångesten försvinner efter ett par minuters promenad. Det verkar som att gåprocessen i hjärnan tränger undan ångesten. Sedan när jag får ångest brukar jag tänka tillbaka på alla gånger tidigare som jag haft ångest och att ångesten då var helt omotiverad. Jag tänker att det är nog onödig och obefogad oro denna gång också och att ångesten nog är helt borta imorgon.

Benso bör man använda vid ångestattacker och sparsamt. Tar man dem ständigt kan effekten avta efter en tid. Mediciner mot ångest har endast halvbra effekt och ångesten avtar, men försvinner inte helt.

Sedan om vanföreställningar eller paranoia ger ångest, så kan dosjustering av antipsykotika vara ett alternativ för att få bort denna typ av ångest.

En sak jag undrar över är vad Nissegossen säger om Akineton mot ångest. Akineton kallar han ju sin må bra medicin, som ger avslappnande effekt. Avslappningsövningar kan ju ge viss effekt mot ångest och det är därför jag är nyfiken på Akineton.
Mer
10 år 6 månader sedan #620501 av björk
Svar från björk i ämnet Optimal ångestdämpning
kan de va så att man hamstrar stesolid för att inte känna sig hämmad i en miljö...



Annars vet jag inte varför jag tar dem så ofta... :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #620516 av yoki
Svar från yoki i ämnet Optimal ångestdämpning
Jag har börjat med mindfulness träning mot ångest Övningarna tar högst fem minuter varje gång.
Jag har så mycket problem med andningen vid mina ångestattacker och övningarna innehåller så mycket andning så det är skitjobbigt men sista övningen gick lite bättre och jag har hört så många som fått hjälp av det här så det är bara att kämpa på.
Mycket mindre biverkningar än Benzo. :D