Saknar....

Mer
18 år 3 månader sedan #32301 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Saknar....
Anki,

Du kanske har drabbats av en depression. Det är ganska vanligt med depressioner hos de som har schizofreni. Ofta kan depressionen också komma direkt efter en psykos. Kallas för postpsykotisk depression.
Depressioner brukar behandlas med antidepressiva och ganska många här har fått det någon gång.

Det finns ett gratis självtest på Internet, där man enkelt kan mäta om man lider av en depression:
www.deprimerad.net/allm/testa/madrs.htm
Mer
18 år 3 månader sedan #32304 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Saknar....
Anki,
Även om du har medicin nu så försök, försök unna dig själv motionen och bra mat. Belöningen kommer ofta efteråt. Du måste bara göra det. Unna dig själv...

Tror också att det kan bli bättre med tiden med medicinen. Kroppen vänjer sig sakta. Sedan kommer uppåtperioder och nedåtperioder ändå, men ... Vet inte hur det är för dig, du kan i och för sig tala med din läkare om du vill sluta.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #32306 av Anki
Svar från Anki i ämnet Saknar....
Sofie, jag är som ett litet barn. Jag ORKAR bara inte gå och gympa just nu. Motståndet är alldeles för stort. Jag har diagnosen vanföreställningssyndrom
och fick det ganska sent :) i livet. Har varit mer eller mindre psykotisk i ca 3 år (vanföreställningar).

Under den här tiden har jag ätit både Zyprexa och Risperdal men det är först nu de senaste månaderna med Risperdal Consta (injektioner) som jag är symptomfri. Alltså rekommenderar inte min läkare att sluta än på ett bra tag.

Min dröm är ändå att kunna sluta en dag och vara sympronfri (allas dröm).

Har även börjat med Abilify eftersom min läkare rekommenderade den som komplement för att "motverka" Risperdal och göra mig lite piggare. Hoppas att detta lyckas....

Anki
Mer
18 år 3 månader sedan #32307 av Anki
Svar från Anki i ämnet Depression...
Admin, jag äter Zoloft mot depression också och jag vet inte om den hjälper speciellt mycket. Har alltid varit såhär orkeslös vid medicinering. Min diagnos är vanföreställningssyndrom och som jag sagt tidigare så har jag haft det av och till i 3 år. Det MÅSTE bara bli bättre. Tack för tipsen!! Anki
Mer
18 år 3 månader sedan #32313 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Saknar....
När jag började med medicinerna igen efter att hållt upp 1 1/2 månad så hade jag ganska jobbiga symptom. Kraftiga koncentrations-svårigheter och på gränsen till att höra röster. Det var det jag menade med att skadan var skedd. Innan hade jag ett vanligt liv med ett vanligt jobb.
Mer
18 år 3 månader sedan #32328 av Anki
Svar från Anki i ämnet Vanlig liv...
Fredrik, hade du ett vanligt liv med medicinering? Jag har så svårt att tänka mig mitt gamla liv med mediciner...

Ni som är här ofta, vad har Ni för bakgrund och erfarenhet av livet?
Isa-Alise, Admin, Fredrik, Sofie med flera.....