Men

Mer
19 år 9 månader sedan #2788 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Men
Hej!

Disorganiserat tal och tänkande räknas som positivt symptom och då borde antipsykotika ge effekt. Däremot har antipsykotika dålig effekt på disorganiserat beteende och negativa symptom har jag läst.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2793 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Men
Hej. Jag är inte psykotisk längre tack vare medicineringen. Men har ändå problem med att tala och att jag kan värka förvirrad i mitt betéende. Det beror nog på min tankeverksamhet, att den inte fungerar som den ska. Men varför har inte detta också försvunnit med medicineringen? Eftersom mina "allvarligare" symptom i princip försvunnit.
Mer
19 år 9 månader sedan #2803 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Men
Hej!

Svårt att säga varför det inte försvunnit. När man gör undersökningar på olika antipsykotika så anger man sällan i detalj effekten på olika symptom. Jag skall hålla utkik om det kommer någon undersökning som behandlar detta.

Om du har talsvårigheter så kanske du skulle öva mer på att tala? T.ex. läsa högt ur böcker och samtala mer med folk. Kanske man kan få hjälp av talpedagog.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2834 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Men
Det jag menar med talsvårigheter är att jag hakar upp mig i en mening, glömmer bort vad jag ska säga. Kan även avsluta mitt i en mening och börja på en ny. Ibland kan jag prata långsamt och tar länge innan jag slutfört en mening. Detta problem är värst då jag blir nervös, t ex då jag pratar med utomstående (alltså inte de som tillhör familjen). Särskilt också på meningar där jag måste minnas någonting. Detta problem hade jag inte då jag var frisk. Du behöver inte alls kolla upp detta, men om du gör det är jag tacksam. Mvh.
Mer
19 år 9 månader sedan #2852 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Men
Hej!

Lustigt nog hade jag liknande problem ibland långt innan jag insjuknade, men sedan jag blev sjuk så hade jag inte alls detta problem annat än möjligen vid enstaka tillfällen. Jag vet inte om kanske medicineringen min har haft en positiv effekt på detta.

Det kanske är så att problemet hos dig orsakas av stress i kombination med försämrat minne. Du kanske skulle behöva lära dig att hantera stress och kanske också behöva träna ditt minne. Jag tror att psykologer kan lära ut stresshantering och minnet kan man träna med olika spel, som t.ex. Memory.

Men jag skall hålla utkik om jag hittar något skrivet om detta i litteraturen.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2854 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Men
Hej. Kan hända det är pga stress, men det konstiga är att jag kan ha samma problem även fast jag inte alls känner mig stressad...

Vad man nu menar med stress. Jag gör ju ingenting heller och har ingen anledning till att vara stressad.