Vad händer !!

  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35947 av lotta
Vad händer !! skapades av lotta
Jag funderar på vad som händer om en person som inte är psykiskt sjuk tar antipsykotika !!

Jag vet att vid ritalina intag så kan en person som inte har adhd få symptom liknande adhd. Gäller det samma vid antipsykotika .
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35959 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Vad händer !!
Jag har läst någonstans, jag tror det är i Ottoson, att ju sjukare man är, desto mindre biverkningar ....
En frisk person skulle alltså få väldigt mycket biverkningar av medicin.
Man måste så att säga vara lite galen för att inte fara illa ev sin medicin.
Jag tror det har att göra med dopaminhalten i hjärnan.
En sjuk person har överproduktion av dopaminer,vilket får en att göra tokiga saker, och tar han eller hon sin medicin så kommer de ner på en normal nivå, och han börjar bete sig mer normalt.
Om en frisk person tar medicin så kanske hans dopaminer sjunker under normal nivå, och han blir bara deprimerad och trött - sänkt helt enkelt.
Men man kan ha nytt av medicin även om man inte har någon psykos.
Om till exempel en person med schizoid personlighet tar medicin, så kommer han att bli piggare istället.
Så det är olika hur medicnen påverkar en beroende på vad man har för problem i botten.
De nyare antispykotiska fungerar dessutom så att de ökar upp serotoninet i hjärnan - så att man ska bli piggare, orka mer och känna mer välbefinnande.
Mer
18 år 1 månad sedan #35960 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad händer !!
Enligt gamla tiders läkekunskap botas ont med ont! Dvs; Det som skulle orsakat sjukdomen om patienten ifråga var frisk, ger man till den som är sjuk, just med de symptomen.

Därefter ansåg man om patienten blev frisk, att man botat ont med ont

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35961 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Vad händer !!
Jag har till och med läst att de som tar medicin när de är friska kan få röster, ökad sexualitet, hallisar med mera om de är friska från början.
man kan alltså bli sjuk om man tar medicin fast man är frisk, om man får tro på de berättelserna.
Mer
18 år 1 månad sedan #35963 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad händer !!
På sätt och vis har du rätt Fredric! Jag tror att om jag från början fått psykologkontakt och terapi så hade jag blivit botat! Dvs om man inte med en gång satt in depåneuroleptika på mig.

Detta för att när jag stått på det en tid, så hade jag blivit beroende av den och kan numera inte vara utan den! Snacka om vanebildande och missbruk!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35967 av lotta
Svar från lotta i ämnet Vad händer !!
Om en person med psykossjukdom har överproduktion av dopamin och en med adhd tydligen har underfunktion hur fungerar det då när jag tar zyprexan för att reglera överfunktionen men ritalina tvärtom.

Låter märkligt att dessa två mediciner skall funka i hop då ??!!