Psykos av Parkinson medicin?

Mer
8 år 3 månader sedan #801074 av Simon
Jag läste lite om att Parkinsonpatienter kan lida av hallucinationer och vanföreställningar som en biverkan av medicinen. Någon som känner till om parkinssonmedicinen rent av kan leda till psykos för patienter utan psykosproblematik sedan tidigare?
Mer
8 år 3 månader sedan #801075 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psykos av Parkinson medicin?
Ja, det kan den. Precis som ADHD-medicin kan framkalla psykos.
Mer
8 år 3 månader sedan #801146 av Simon
Svar från Simon i ämnet Psykos av Parkinson medicin?
ok, kan tänka mig att sådana patienter har bättre diagnos trots allt, att de kanske blir bättre efter att man eventuellt byter medicin. De skulle enligt mitt antagande tillfriskna helt ifall de slutade med sin medicin, något som de ju inte kan, men rent teoretiskt. Bara mina spekulationer

Bra att du Geta nämnde ADHD medicinen, jag har nämligen undrat över en släkting som har ADHD, när hen var på besök en gång såg jag att hen hade en Zyprexa ask liggande på bordet. Jag ville minnas att jag hade hört att ADHD patienter fick amfetaminliknande medicin som väl jobbar på att öka dopaminhalten. Fick det inte att gå ihop att hen hade antipsykotisk medicin trots ADHD. Kan det vara så att personen ifråga har haft psykotiska problem eller kan den hjälpa ADHD patienter?
Mer
8 år 3 månader sedan #801149 av Simon
Svar från Simon i ämnet Psykos av Parkinson medicin?
Eller är det så att personer med ADHD kan ha ADHD medicin parallellt med antipsykotika, på så vis att de lindrar biverkningar av ADHD medicin?
Mer
8 år 3 månader sedan #801175 av Nissegossen
Troligtvis försöker läkaren laborera med medicin. Dock är en kontraindikation för ADHD att får man psykoser av ADHD medicin skall man sluta med den. Jag vet dock att en del får antipsykotika och samtidigt ADHD medicin.

Sedan är det så för oss som har en psykossjukdom att vid vissa antipsykotika kan man få biverkningar av medicin som kräver lindring ifrån antipsykotika medicinen som ger en medicinskt betingad Parkinsonism och här är allmänt förekommande Akineton vid biverkningar av antipsykotikan, från främst äldre depåneroleptika. Jag har själv haft Akineton sedan jag först insjuknade 1974 och det är den medicin jag stått på längst.

Om man nu har biverkningar utav antipsykotikan är det en stor lättnad när Akinetonen börjar verka efter ganska exakt en timme. Då sprider sig ett välmående i hela kroppen. Man mår helt enkelt bra på det.

I det läget är det lätt att tro att det blir bättre om man tar fler Akineton. Fall INTE i den fällan då Akineton ger biverkningar som är mycket otrevliga och du kan då få en medicinrelaterad psykos på Akineton. Du blir då inte hjälpt för att det är självförvållat, dock går den över vid utsättande av Akineton. Men som alltid trappa ned på Akineton för att annars om du går Cold turkey uppträder biverkningar som är mycket otrevliga såsom att huvudet låses mot axeln och du kan inte med hela din vilja räta på huvudet.

Jag har varit där och själv upplevt det, så detta är bara en varning, överdosera inte din medicin.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #801177 av Nissegossen
En rekommenderad dos på Akineton är 4st 2 mg tabletter, möjligtvis 5 st 2 mg tabletter om dagen.
Själv står jag numera på 4st om dagen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum