Mycket mediciner, men inte tillräckligt

Mer
18 år 2 veckor sedan #37309 av Abzu
Just nu står jag på Efexor 150mg, Abilify 10 mg och Seroquel 400mg om dagen. Trotts att jag borde få tillräcklig effekt av Abilify och Seroquel tillsammans så får jag psykos-symtom, blir förvirrad, disorienterad och orolig.
Jag vet orsaken till att jag mår sämre nu, det är stress, men den stressen går tyvärr inte göra nått åt i nuläget.

Förhoppningsvis får jag läkartid ganska snart och kan diskutera medicineringen med läkaren. Men jag vet inte riktigt vad jag själv vill.
Jag vill ju må bra, så en höjning av antigen Abilify och Seroquel är ju aktuell, trots att det då blir mycket medicin.
Jag vet inte vad jag skall tycka, känner mig övermedicinerad redan.
Mer
18 år 2 veckor sedan #37314 av Nissegossen
Abzu! Jag tror också att du är övermedicinerad!

Prata med din läkare, för att för mycket medicin gör dig rastlös och det kryper i hela kroppen. Detta gör dig ännu mera stressad och gör dig rastlös! Detta kan bero på biverkningar av antipsykotika.

Jag tycker du skall förklara ingående dina besvär för din läkare! Det kan inte jag avgöra åt dig, för det är så individuellt vad som passar en själv.

Jag står på en milliliter Trilafon depåinjektioner, och har fem Akineton mot biverkningarna om dagen. Trilafonet får jag intamuskulärt i skinkan varannan vecka. Jag har dessutom Theralen som jag kan ha till natten om jag vill.

Några andra antipsykotika/Neuroleptika behöver jag inte.

Du kan och bör få pröva själv på olika alternativ. Låt det gå minst ett halvt år innan du byter igen, detta för att få en urvärdering.

Sjävklart skall du byta ínnan dess om du inte mår bra!

Kan du förstå ordet "Hispig" Det är nog rätt ord för hur du känner det just nu! Det beror nog då på att du har för mycket medicin.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 2 veckor sedan #37408 av Admin1
Är det stressen över lägenheten som gör att du tillfälligt mår sämre? I så fall borde du må bra när din bostadssituation normaliserats och du då kanske inte behöver ha starkare medicin då. Ditt dåliga mående kan alltså vara en tillfällig grej.

Annars brukar man inte rekommendera att använda två olika antipsykotika, eftersom det inte är bevisad bättre än ett preparat i tillräcklig dos. Idag är det mest de med otillräcklig effekt av Leponex som får ytterligare ett till antipsykotika. Om man får dålig effekt av antipsykotika och har prövat minst 2 olika preparat i minst 6 månader kan man få Leponex. Leponex har ungefär 50 % starkare effekt än andra antipsykotika.
Mer
18 år 2 veckor sedan #37422 av Abzu
Jo jag tror absolut att det är bostadssituationen som gör att jag är stressad och därför mår sämre. Problemet är att jag inte orkar med att må dåligt i fram tills september, eller när det nu löser sig. Det kan dröja några veckor, eller nästan 5 månader till situationen blir löst, och då blir den kanske bara det tillfällig.
Jag orkar inte med det. Det hjälper inte att tänka att det nog löser sig, då jag är pessimist.
Mer
18 år 2 veckor sedan #37425 av Undrande
Abzu, när du bodde där i skåne var du lite skum, men, numer är du ju inte sjuk, eller, jag menar inte att du är frisk, men du förstår...du är ju inte i psykos, tvärtom verkar dina försök att komma in i psykosen från ångest, bitterhet och depression gå åt helvete?

Som jag ser det blir du sämre av verkligheten och inta av själva sjukdomen nu, ändå behandlas inte verkligheten utan sjukdomen som kommer av verkligheten?


Eller är jag en bessrwisser och lösningen ligger i medicin?
Mer
18 år 2 veckor sedan #37428 av Abzu
Jag är inte säker på vad du menar riktigt....
Visst är det en verklig situation som gör mig stressad och därför får jag symtom, men jag gör så gott jag kan för att ordna den situation. Dvs jag ligger i för att hitta en ny bostad, men det är inte lätt när det är bostadsbrist.
Stressen kan endast lösas av att jag hittar boende som jag har råd med.
Sjukdomen blir värre av stressen just nu och jag vill inte att det ska gå så långt att jag blir psykotisk igen.