Warning

Mer
19 år 9 månader sedan #2872 av ophelia
Warning skapades av ophelia
vill bara gå ut med en varning för benzo, tex: Sobril, Exanor , Stesolid.
Jag åt sådana i flera år. Såklart blev jag beroeende. Hela min vakna tid ringde jag runt till olika läkare och sjukhus för att få tag i lite piller. Hade ett uppehåll på 2 år. Föll sedan dit igen...
Tillslut hamnade jag på "tuben" på Karolinska sjukhuset, för avgiftning, det tog 12 veckor!!!
Har aldrig tidigare mått så dåligt. Kunde inte gå själv, hela rummet snurrade. Kräktes och fick kramper.
Visst hjälper dem för stunden...men efter ett tag måste du öka dosen. Och vem ska skriva ut dem då?
Nejtack till benzo, som förstört många år av mitt liv..
Det är inte värt det!
Mer
19 år 9 månader sedan #2874 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Warning
Mediciner i benzo-gruppen är beroendeframkallande ja och därför skall dom användas så lite som möjligt, absolut inte dagligen.
Kan man själv kontrollera sin användning av preparatet så är det ingen fara för att man skall bli beroende.

Själv har jag fått Sobril utskrivet i ca 3 år och har inte blivit beroende eftersom jag är medveten om att den risken finns om man använder det för mycket och för ofta.
Mer
19 år 9 månader sedan #2889 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Warning
Hej!

Bensodiazepiner är beroendeframkallande och kan också framkalla utsättningssyndrom dvs problem när man slutar ta dem. Användningen har minskat och de har ofta ersatts av antidepressiva och Buspar, som inte har beroendeframkallande effekt. Dessutom har psykologisk behandlingsmetoder som KBT ökat i användning på senare år. Bensodiazepiner är nog idag främst avsedda för väldigt kortvariga besvär och tillfällig lindring av ångest.

Vid schizofreni ser man ofta att bensodiazepiner fortfarande rekommenderas vid ångest trots att missbruksrisken är högre än normalt här och trots att depression också är vanligt förekommande. Antidepressiva tycker man borde vara lämpligast vid ångest och schizofreni.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2893 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Warning

Abzu skrev: Mediciner i benzo-gruppen är beroendeframkallande ja och därför skall dom användas så lite som möjligt, absolut inte dagligen.
Kan man själv kontrollera sin användning av preparatet så är det ingen fara för att man skall bli beroende.

Själv har jag fått Sobril utskrivet i ca 3 år och har inte blivit beroende eftersom jag är medveten om att den risken finns om man använder det för mycket och för ofta.


Men är man psykiskt sjuk och deprimerad är det lätt hänt att man tar några extra. Man gjör ju vad som helst för att må bra.
Du skriver att du inte är beroende efter 3 år. Hur kan du veta det? Vad skulle hända om din doktor slutade skriva ut dem. Skulle du sakna dem?
Självklart!
Man lurar bara sig själv. Sobril är ett råttgift!!
Mer
19 år 9 månader sedan #2895 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Warning
Jag vet att jag inte är beroende för det kan gå många dagar, ibland veckor utan att jag tar nån sobril. Alltså är jag inte beroende.
Jag skulle säkert klara mig om jag inte fick mer utskrivet, men då skulle jag ibland få väldigt stark ångest. Jag skulle inte sakna sobrilen, det är bara ett piller, ett sätt att handskas med ångesten.
Mina läkare har t o m sagt att jag mer försiktig med sobrilen är vad som egentligen är nödvändigt.

Men jag vet att det finns folk som inte klarar av att ha piller hemma och tar för mycket för ofta.
Mer
19 år 9 månader sedan #2897 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Warning

Abzu skrev: Jag vet att jag inte är beroende för det kan gå många dagar, ibland veckor utan att jag tar nån sobril. Alltså är jag inte beroende.
Jag skulle säkert klara mig om jag inte fick mer utskrivet, men då skulle jag ibland få väldigt stark ångest. Jag skulle inte sakna sobrilen, det är bara ett piller, ett sätt att handskas med ångesten.
Mina läkare har t o m sagt att jag mer försiktig med sobrilen är vad som egentligen är nödvändigt.

Men jag vet att det finns folk som inte klarar av att ha piller hemma och tar för mycket för ofta.

-Bara ett piller? Om det ändå vore så... Varför tar du sobril om du säger att du inte behöver den? 8O