Warning

Mer
19 år 9 månader sedan #2904 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Warning

silverseven skrev: Jag ska dock säga att alla ni som tar medicinen med försiktighet, säkert klarar er utan att bli beroende.

Felet för mig var att jag inte visste/tänkte på det, det var ju läkare som gav mig dem så jag trodde aldrig att det skulle ge mig ett så svårt beroende!

/S

Visst är det läskigt hur farliga de är!
Som det skrevs tidigare är inte alla som dricker alkohol alkolister. Men en del är nog fastän de inte vill inse det. Samma tror jag gäller vid sobril och dylikt. Men kanske har de inte haft extrem ångest som jag att de kanske klarar sig på en normal dos. annars gör man ju vad som helst för att bli av med ångesten...man går över lik...
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #2907 av
Svar från i ämnet Warning
Hur klarar du den extrema ångesten nu då, Ophelia? Försvann den bara?

Jag vet hur det känns att vara desperat, att passera den gräns då man ger upp allt och försöker ta sitt liv bara för att man inte härdar ut. Det handlar inte om att ta bort ångesten helt med lugnande, det handlar om att göra den hanterbar! Visst skulle jag vilja slippa att må dåligt men det går inte att lösa med Benzo och det är jag medveten om.

Har under vissa tider ökat intag av Benzo på läkarinrådan. Har t.ex. haft tillägg med Iktorivil som jag tog regelbundet 2 gånger om dagen i låg dos. När jag har perioder då jag mår bättre kan jag ta bort den och klarar det då utan problem. Jag skrev heller inte att jag tar tar 20mg Stesolid varje dag utan max per dag. Vissa dagar när jag mår bättre försöker jag givetvis vara utan. Visst skulle jag heslt vilja vara utan min medicin men för att fungera i det sammanhang jag vill är det nog ett måste. Har gått på olika preparat sedan början av 70-talet och det enda jag haft problem med att sluta med är Sobril.

Biverkningsmässigt har jag haft problem med "säkra" medel som Zyprexa och Seroquel så jag tar inget medel för säkert eller fritt från risk för beroende. Använder nu gamla Haldol och mår bättre på den än den nya dyra preparaten. Haldolen i sig själv gör mig också lugnare.

Jag dricker ingen alkohol, röker inte eller använder andra droger. Min vilja är att fungera ute i samhället, sköta mitt jobb och klara mig själv. Så länge medicinerna ger mig den möjligheten är de bra, skulle de stjälpa mig och minska mina möjligheter att klara mig själv så är de givetvis helt onödiga.
Mer
19 år 9 månader sedan #2908 av mono-path
Svar från mono-path i ämnet benzo
Det är ju så också att ju mer beroende man är av benzo. p.g.a ångest
desto mindre blir risken för att bli beroende. Och trappar man sen ner i lovlig takt i samband att man mår bra så är ju risken minimal.
Xanor depå r ju oxå ett bra sätt att trappa av!
Mer
19 år 9 månader sedan #2914 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Warning
Men Ophelia, jag är inte beroende!
Jag får inga utsättnings-symptom om jag inte tar sobril.
Just nu är det 5 dagar sedan jag tog sobril sist och eftersom jag inte har ångest nu så har jag ingen tanke på att ta det.

Det är faktiskt skillnad på att ta medel mot ångest och att vara beroende av det.

Du får ursäkta men nu börjar du faktiskt bli jobbig. Man blir inte automatiskt beroende för att man tar benzo ibland, precis som att man inte blir alkoholist för att man dricker ibland.

Det är tråkigt att du haft så dåliga upplevelser av lugnande medel, men vad som gäller för dig gäller faktiskt inte för hela världen.
Mer
19 år 9 månader sedan #2918 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Warning
jaha, om du säger det så..
Ditt liv dina beslut.
Mer
19 år 9 månader sedan #2919 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Warning

Gäst skrev: Hur klarar du den extrema ångesten nu då, Ophelia? Försvann den bara?

Jag vet hur det känns att vara desperat, att passera den gräns då man ger upp allt och försöker ta sitt liv bara för att man inte härdar ut. Det handlar inte om att ta bort ångesten helt med lugnande, det handlar om att göra den hanterbar! Visst skulle jag vilja slippa att må dåligt men det går inte att lösa med Benzo och det är jag medveten om.

Har under vissa tider ökat intag av Benzo på läkarinrådan. Har t.ex. haft tillägg med Iktorivil som jag tog regelbundet 2 gånger om dagen i låg dos. När jag har perioder då jag mår bättre kan jag ta bort den och klarar det då utan problem. Jag skrev heller inte att jag tar tar 20mg Stesolid varje dag utan max per dag. Vissa dagar när jag mår bättre försöker jag givetvis vara utan. Visst skulle jag heslt vilja vara utan min medicin men för att fungera i det sammanhang jag vill är det nog ett måste. Har gått på olika preparat sedan början av 70-talet och det enda jag haft problem med att sluta med är Sobril.

Biverkningsmässigt har jag haft problem med "säkra" medel som Zyprexa och Seroquel så jag tar inget medel för säkert eller fritt från risk för beroende. Använder nu gamla Haldol och mår bättre på den än den nya dyra preparaten. Haldolen i sig själv gör mig också lugnare.

Jag dricker ingen alkohol, röker inte eller använder andra droger. Min vilja är att fungera ute i samhället, sköta mitt jobb och klara mig själv. Så länge medicinerna ger mig den möjligheten är de bra, skulle de stjälpa mig och minska mina möjligheter att klara mig själv så är de givetvis helt onödiga.


Öhh, tror du att ångesten bara försvann? Har du haft ångest? Det försvinner aldrig. Men nu tar jag långtidsverkande medicin som seroquel och fluoxetin. Varje dag längtar jag efter benzo. Men jag ska aldrig mera ta det. Om du såg hur människarna jag mötte på avgiftningen mådde, skulle inte du heller ta dem.
Jag har tidigare i mitt liv missbrukat amfetamin och kokain. Och jag kan säga att det var mycket lättare att sluta med det än benzon.
Jag skriver inte detta för att vara taskig. Jag vill er bara väl!