Warning

Mer
19 år 9 månader sedan #2898 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Warning
Jag tar det i bland när ångesten blir jobbig, det betyder inte att jag är beroende av det.

Nu kanske det låter som ett påhopp, men bara för att du själv har varit beroende, så betyder det inte att alla som tar lugnande är beroende.
Alla som dricker alkohol är tex inte alkoholister.
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #2899 av
Svar från i ämnet Warning
Har ätit Stesolid sedan 1998 och kan fortfarande styra mitt intag av det. Det är inget som säger att man måste bli beroende av benso men risken finns. Tidigt 80-tal fastnade jag i Sobril så för mig personligen var det enklare att bli beroende av Sobril än av Stesolid, har ingen förklaring till det mer än att man lärde sig av läxan och är försiktig.

Har också Xanor och byter till den om jag märker att Stesoliden "tar dåligt" istället för att höja dosen på Stesolid. Tar max 20 mg/dag av Stesolid och försöker vara utan den om det går.
Mer
19 år 9 månader sedan #2900 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Warning
Under några år i slutet av 90-talet fick jag dagligen över 30 mg stesolid/dygn + 2 st Iktoviril och till natten två Tab. Apodorm 50 mg. Alla dessa benzo el. benzoderivat lindrade endast om jag fick höja dosen helatiden och precis som du ophelia säger det går inte i längden.

Tyvärr var jag som en zombie av all medicin, förutom benzon fick jag
Hibernal 2x 50mg, Zyperxa 15 mg, Remeron 30mg, Akineton 2tab /dygn.

Att trappa ned på neuroleptikan blev en befrielse, men det var mycket ångest innan jag kunde sluta med Stesolid. Idag vågar jag inte ta någon benzo alls, istället tar jag Theralen droppar som inte ska vara så beroende framkallande.

/S
Mer
19 år 9 månader sedan #2901 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Warning
Jag ska dock säga att alla ni som tar medicinen med försiktighet, säkert klarar er utan att bli beroende.

Felet för mig var att jag inte visste/tänkte på det, det var ju läkare som gav mig dem så jag trodde aldrig att det skulle ge mig ett så svårt beroende!

/S
Mer
19 år 9 månader sedan #2902 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Warning

Abzu skrev: Jag tar det i bland när ångesten blir jobbig, det betyder inte att jag är beroende av det.

Nu kanske det låter som ett påhopp, men bara för att du själv har varit beroende, så betyder det inte att alla som tar lugnande är beroende.
Alla som dricker alkohol är tex inte alkoholister.

Men du skrev ju tidigare att du inte skulle bry dig om du inte fick dem utskrivna. Men nu skriver du att du tar dem mot svår ångest. Då måste du väll på sätt och vis ha ett visst beroende. Tänk på oss som har fördjävlig ångest men inte får ta några benzo. Vi klarar oss utan dem.
Varför ta knark i onödan?
Och jag tycker att det är väldigt stor skillnad på alkohol och narkotika.
Mer
19 år 9 månader sedan #2903 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Warning

Gäst skrev: Har ätit Stesolid sedan 1998 och kan fortfarande styra mitt intag av det. Det är inget som säger att man måste bli beroende av benso men risken finns. Tidigt 80-tal fastnade jag i Sobril så för mig personligen var det enklare att bli beroende av Sobril än av Stesolid, har ingen förklaring till det mer än att man lärde sig av läxan och är försiktig.

Har också Xanor och byter till den om jag märker att Stesoliden "tar dåligt" istället för att höja dosen på Stesolid. Tar max 20 mg/dag av Stesolid och försöker vara utan den om det går.

Tar du det varje dag så..ja..