avsluta medicin

Mer
19 år 8 månader sedan #3299 av Vargen
avsluta medicin skapades av Vargen
Hej. jag börjar nu mer och mer fundera på att avsluta min medicin på egen hand. jag skiter fullständigt i vad läkarna säger, och jag inser mer nu att jag aldrig varit sjuk och att jag inte är sjuk. det går inte längre att övertyga mig om att jag har fel, det är skitprat alltihopa. så fort jag får egen lägenhet, ska jag avsluta denna jävla värld, och om jag har en psykossjukdom får jag väl falla dit, det finns ändå ingenting att återvända till. jag borde ta livet av mig, men den typen är jag inte heller.
Mer
19 år 8 månader sedan #3300 av Geta
Svar från Geta i ämnet Avsluta medicin
Hej!
Avsluta inte din medicin! Det blir mycket jobbigare att komma tillbaka om du faller dit. Försök få så litet medicin som möjligt men ändå så att den skyddar dig.
Det finns möjligheter att återhämta sig ganska bra. Försök få någon att prata med.
Mer
19 år 8 månader sedan #3305 av Jakob
Svar från Jakob i ämnet avsluta medicin
Jag är inne på ditt spår också. Vet ifs att det kommer bli ett helvete, men då levde jag iaf och hade känslor. Nu är jag bara hjärndöd och liten.

Funderar också på självmord eftersom jag i ett års tid snart inte gjort något alls men är lika arbetsförlamad på det planet. Klarar inte ens av att avsluta det och är alldeles för feg.
  • avsluta medicin
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #3311 av avsluta medicin
Svar från avsluta medicin i ämnet avsluta medicin
Det är inte säkert att det är medicinen som gör att man känner sig hjärndöd. När jag kände mig hjärndöd gjorde jag det också utan medicin.
Mer
19 år 8 månader sedan #3312 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet avsluta medicin
Hej!

Jag avråder från att avsluta medicineringen. Första gången man insjuknar så får 90 % effekt av antipsykotika. Sedan uppstår återfall t.ex. kan det bero på att man avslutar medicineringen och då förlorar en del effekten och plötsligt är det bara cirka 70 % bara som får effekt av medicineringen.

Funktionsförlusten vid schizofreni inträffar oftast de första 2-5 åren dvs i början av sjukdomen är det särskilt viktigt att sköta sig och ta medicinen eftersom det är då sjukdomen eventuellt kan förvärras.

Om man tycker det är jobbigt med medicineringen, så har nyligen kommit ett injektionspreparat Risperdal-Consta. Man tar en injektion varannan vecka. Det verkar som många förbättras av denna medicinering. Det kan nog vara något att pröva de första 2-5 åren för att komma förbi denna kritiska period.

Själv har jag aldrig förstått att folk vågar avsluta medicineringen, eftersom psykosen i sig var så väldigt skrämmande. Det är också viktigt att veta att ångest och depression kan uppstå vid schizofreni, men att det finns behandlingar mot det t.ex. antidepressiva.

Ni kanske behöver ett antidepressiva samt daglig sysselsätttning. Det är viktigt att komma igång med olika saker och aktivera sig också.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3319 av Jakob
Svar från Jakob i ämnet avsluta medicin
Inte depressiva får jag. Sysselsättning klarar jag inte av och därmed problemet.