Fick fel medicin av apotekaren

Mer
5 år 10 månader sedan #1063482 av Admin1
Om du sa Quetiapin och fick Zyprexa borde du märkt det när apotekaren gav dig förpackningen. Så att jag tror att apotekaren kan säga att du sa att du skulle ha Zyprexa. Du kan ha svårt att få rätt. Om bara Quetiapin stod på recepten dina hade det varit solklart, men inte nu.
Mer
5 år 10 månader sedan #1063485 av memphis
Min nya läkare städade min receptlista. Tog bort allt som jag inte äter längre. Det är inte patientens ansvar att det blir rätt medicin. Vid psykossjukdom kan man ju minst sagt vara förvirrad i vardagen så, jag tycker det är ett solklar fall av tjänstefel.
Mer
5 år 10 månader sedan #1063489 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fick fel medicin av apotekaren
Ett recept gäller bara ett år. Så gamla mediciner försvinner automatiskt.
Mer
5 år 10 månader sedan #1063507 av Richard
Är det säkert att det inte är läkaren som skrivit ut Zyprexa istället för Quetiapin?

För det ska mycket till innan de gör fel på apoteket om det inte är en helt inkompetent apotekare. För på de flesta apotek så trycker de på e-receptet (som jag antar att det är), o det skrivs ut en lapp t.ex: Zyprexa 5 mg, E12. Det betyder att Zyprexa 5 mg ligger under kategorin E12, Zyprexa 10 mg ligger kanske under kategorin A03, så att inte 5 o 10 mg ska ligga bredvid varandra så det blir svårare att ta fel.

Ännu värre blir det om man förväxlar medicinerna helt.
Mer
5 år 10 månader sedan #1063509 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fick fel medicin av apotekaren
Men zyprexan ska ha legat kvar på medicinlistan sedan tidigare. Det måste vara lätt att kolla vad som står på medicinlistan.
Mer
5 år 10 månader sedan #1063561 av Richard
Jag brukar inte ha någon lista med mig. Om man har mobilt bank-ID kan man kolla vilka mediciner man har här:
e-tjanster.1177.se/mvk/login/login.xhtml

Jag brukar memorera de mediciner jag ska hämta ut, så går det inte åt så mycket papper.