Det är så svårt att få benso nuförtiden

Mer
17 år 8 månader sedan #47979 av Danne_
Ja det är sorgligt att det ska behöva vara så.. för jag menar, tänk om läkaren själv skulle råka ut för en kraftig ångest som varar vecka ut och vecka in, inte fan skulle han käka några värdelösa lergigan och atarax då...
man får ju fan bättre ångestlindring av en sockerbit..

men som sagt det är lite som att spela på lotto, det beror på vilken läkare man får.. en del är det totalt "NEJ" medans man kan diskutera med andra..
Mer
17 år 8 månader sedan #47981 av Interlude
jag har haft fyra läkare som alla vägrat, den fjärde e den jag har nu...hon har till slut gått med på att ge mig benzo.
Mer
17 år 8 månader sedan #47998 av killergirl
Jag har aldrigt något pronlem med att få benzo...har både imovane och sobril...tar dom varke dag
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #48003 av
Benso löser aldrig några långvariga problem, de ska endas tas under mycket kort tid under mycket akuta faser. För övrigt handlar det inte om man har eller har haft beroendeproblematik eller inte. Det är inte missbruk som som är den stora faran med benso utan det beroende som för över 50% uppkommer efter regelbunden användning vid av läkare föreskrivna doser. Detta beroende är enligt många av de som har erfarenhet att jämföra ett av om inte det allra värsta beroenden att bli fri ifrån. Under hela nedtrappningstiden (ofta mellan 3 och 12 månader) samt mellan en månad och upp till flera år efteråt får många en uppsjö av fruktansvärda symptom som för de flesta är mycket värre än de symptom benso ursprungligen sattes in för. Själv hade jag under 3 års tid en daglig låg dos benso som jag aldrig överskred. De två sista åren levde jag med en ständig toleransabstinens och misslyckades med en fyra månaders lång avvänjing (sömnlöshet, fruktansvärda muskelryckningar, ep-anfall, depersonalisation, daglig panikångest, sista veckorna helt sängliggande) Nu har jag äntligen lyckats sluta och varit fri i 4 månader och har haft tur då jag redan mår så mycket bättre och kan koncentrgmig på att komma tillrätta med mina grundproblem nu när jag vet vad som var vad och man inte har ett trettiotal symptom i en enda röra och varken man själv eller läkarna vet vad som beror på vad.

Läs mer om benso här: www.benzo.org.uk/manual/

Det fel mina läkare gjort är att de inte satte in benso under bara några dagar under mina allra mest akuta perioder (läs inlagd och ångest ej av denna värld) För att sedan sätta in det flera månader senare i en mycket stabilare period och låta det stå kvar i år utan utvärdering.
  • Tom
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #48005 av Tom
Säg att du verkligen behöver Stesolid och om han fortfarande nekar säger du att du i så fall vill byta doktor.
Mer
17 år 8 månader sedan #48034 av Admin1
Idag används vid ångest ofta SSRI-antidepressiva som Citalopram, Cipramil och Zoloft, eftersom de inte har någon beroenderisk. Det finns också ett preparat som heter Buspar som förebygger ångest, men det kan inte kombineras med SSRI-antidepressiva. Det finns alltså idag bra alternativ till benzo.