Admin1, kan du svara på denna fråga?

Mer
4 år 11 månader sedan #1155398 av Nissegossen

RainNo2 skrev: Nisse gossen du kommer bli jättegammal 120 minst!


Nä, men ett år äldre en siffrorna visar vid huvudräkningen

Ger mig sjutton på det, ett äldre. någon statistik skall inte vinna över mig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 11 månader sedan #1155430 av Klanggedin
Som Nissegossen säger är det stora riskfaktorer associerade med schizofreni! Rökning, missbruk, självmord, övervikt. Det har inte bara med sjukdomen att göra utan också med den livsstil vi får anamma till följd av den. Att sitta hemma i sin lägenhet dag in och dag ut med bara små utflykter skulle göra vem som helst ta till "lindrande medel" för att klara det och det ger utslag på genomsnittslivslängden.

Intressant perspektiv från vår historia är att spädbarnsdöden var extremt hög och 50% (enligt någon professor) dog innan dom fyllt 10 av svält, sjukdom och mord. Dom som klarade sig till vuxen ålder levde förhållandevis länge trots att genomsnittslängden bara var 30 år. Läste att dom kunde bli kring 60 år även om dom inte hade dagens hjälpmedel som vård och boende.
Mer
4 år 11 månader sedan #1155432 av Geta
När man är deprimerad, är inte hälsan det som man prioriterar. Man vill ha snabba kickar. Det kan bli bättre en dag, men det tror man inte.
Mer
4 år 11 månader sedan #1155433 av Nissegossen
Vad har jag nu sagt?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 11 månader sedan #1155436 av Klanggedin
Ni skrev om att schizofreni leder till kortare livslängd och jag poängterade att livslängd är ett komplicerat fenomen. Var det ingen som fattade det?
Mer
4 år 11 månader sedan #1155438 av Geta
Visst kan man påverka sin livslängd i de flesta fall, om man har diagnosen schizofreni. Men när man är djupt deprimerad, vill man nog inte förlänga sin livslängd. Man orkar bara en dag i taget.