Zyprexan

Mer
19 år 5 månader sedan #5842 av Nicke
Svar från Nicke i ämnet Zyprexan
Hej!

Jag har ätit Zyprexa ett bra tag och jag tror att den hjälpt mig mycket. Nu har jag bättre koll på vad som är verklighet och inte. Ett stort problem som jag har är att jag är så otroligt trött och sover alldeles för mycket. Jag tror att tröttheten beror på Zyprexan.
Mer
19 år 5 månader sedan #5854 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Zyprexan
Jag åt zyprexa i typ tre veckor, jag blev väldigt hungrig
Mer
19 år 5 månader sedan #5857 av scorn
Svar från scorn i ämnet Zyprexan
ja.. jag gick upp 7 kg på några veckor bara. och jag tyckte ändå inte att jag åt mkt.
men man blri verkligen hungrig som en häst och bottenlös!
Mer
19 år 5 månader sedan #5903 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexan
Zyprexa och Leponex är de antipsykotika, som ger störst viktuppgång och risk för diabetes. De ger också ökad trötthet. Troligen kommer användningen av Zyprexa att minska p.g.a. detta. Det finns nu Abilify och Zeldox, som ger väldigt liten risk för viktuppgång. Seroquel och Risperdal ökar heller inte vikten så mycket.

Vid schizofreni finns en ökad risk att få diabetes även helt utan antipsykotika. Antipsykotika och då särskilt Leponex och Zyprexa ökar risken ytterligare. Problemet när man får diabetes är att veta om det är av schizofrenin eller av läkemedlen.

Nicke,

Om du blir väldigt trött av Zyprexan kan du fråga läkaren om du får sänka dosen något. Biverkningar beror oftast på dosen - lägre dos = lägre biverkningar.