Kassera medicin

  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1303874 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Kassera medicin
YEAH CANDY!
Mer
3 år 4 månader sedan #1303920 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kassera medicin
Både receptläkemedel & receptfritt

Du kan lämna in alla läkemedel. Det gäller både receptförskrivna och receptfria läkemedel för människor och djur, exempelvis tabletter, kapslar, stolpiller, salvor och flytande läkemedel.

Tänk på att plåster som innehåller läkemedel och pulverinhalatorer fortfarande innehåller stor mängd aktiv läkemedelssubstans även när du har använt dem klart. Lämna även dessa på apotek.

Det går bra att hälla ihop burkar med tabletter och kapslar samt tömma ur kartonger med tablettkartor i påsen, men du behöver inte trycka ut tabletterna från tablettkartorna.

www.apoteket.se/om-lakemedel/overblivna-lakemedel/
Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1303948 av Richard
Svar från Richard i ämnet Kassera medicin
När jag jobbade med att kassera medicin var det en som fick för sig att man skulle klippa sönder Durogesic-plåstrena. Jag brukade ta hem dom, men sa till hon som klippte sönder dom:
-Öööh, du är medveten om att du lätt dör om du får den där vätskan på huden va?
-Nei, det viste jag ikke, vad er det?

Jag fick förklara på norsk att det är dödligt koncentrerad fentanyl, som lätt tränger genom huden. Inne i plåstret distribueras det jämt men klipper man sönder dom kommer allt på en gång. Det finns fortfarande en stor mängd fentanyl kvar efter att plåstret har använts.
Last edit: 3 år 4 månader sedan by Richard.
Mer
3 år 4 månader sedan #1303949 av Slyngelsnubben
Svar från Slyngelsnubben i ämnet Kassera medicin
Fentanyl låter ju härligt
Mer
3 år 4 månader sedan #1303951 av Richard
Svar från Richard i ämnet Kassera medicin
Ja, det är som morfin o heroin fast det behövs mycket mindre doser. 100 microgram kan vara dödligt.