Nackdel om man gått på en och samma antipsykotika väldigt lång tid?

Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1311074 av Lelle
jag läste det förut på ask a patient att en kvinna gick på Trilafon i 30 år... hon säger att efter den tiden svarar hon inte på andra sorters antipsykotika. utan endast trilafon fungerar!

Vad tror ni om detta? Lång tid på ett läkemedel och då fungerar sedan endast det och inga andra!
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Lelle.
Mer
3 år 3 månader sedan #1311086 av krokus
Varför ändra på ett vinnande koncept? Skulle vara om biverkningarna är för besvärliga.
Mer
3 år 3 månader sedan #1311099 av Richard
Jag har haft Haldol i snart 20 år, men gjort försök med andra neuroleptika. Först fick jag Risperdal o det hjälpte men jag blev så trött av dom. En läkare bara tog bort den fullt fungerande Haldolen o satte in Zyprexa, o då gick jag bara upp i vikt. Sen gjorde jag ett försök med Zeldox, den hjälpte inte, inte heller Abilify, den blev jag bara dålig av.

Nozinan o Seroquel har jag testat för sömnen, men har nu Theralen, vilket har en viss neuroleptika-effekt. Samt har jag återfått Haldolen.
Mer
3 år 3 månader sedan #1311176 av Nissegossen

krokus skrev: Varför ändra på ett vinnande koncept? Skulle vara om biverkningarna är för besvärliga.
 

Helt rätt, man är ju dum om man ändrar något man är van vid och som fungerar.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 3 månader sedan #1311181 av Geta
Jag hade en kompis (nu avliden) som stod på Mallorol i många år. Hon kom in i en kris, när den medicinen drogs in. Hon tappade alldeles fotfästet.
Mer
3 år 3 månader sedan #1311182 av memphis
Jag har ätit quetiapine i ca 15 år och är fullkomligt beroende av den medicinen. Får jag inte i mig quetiapine ligger jag bara i sängen och svettas och mår skitdåligt. Jag hoppas att ingen läkare får för sig att dra in den medicinen för mig.