Nackdel om man gått på en och samma antipsykotika väldigt lång tid?

Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1311189 av Zoidar

Okinon skrev: jag läste det förut på ask a patient att en kvinna gick på Trilafon i 30 år... hon säger att efter den tiden svarar hon inte på andra sorters antipsykotika. utan endast trilafon fungerar!

Vad tror ni om detta? Lång tid på ett läkemedel och då fungerar sedan endast det och inga andra!


Nej, det tror jag inte. Däremot vänjer man sig vid biverkningar och effekt, och det tar tid att vänja sig vid en ny antipsykotika.

Jag oroar mig också ibland för de ska dra in Peratsin. Det är ju en så gammal medicin.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 3 månader sedan by Zoidar.
Mer
3 år 3 månader sedan #1311192 av Cosmos
Peratsin och Trilafon är väl samma medicin? Här i Sverige blev Trilafon i tablettform borttaget från marknaden. Däremot finns den kvar som injektion. Peratsin får du på licens men skulle något hända med den kan du kanske få den i injektionsform.
 
Mer
3 år 3 månader sedan #1311194 av Miika
Troligtvis så kommer jag aldrig byta mediciner. Är så nöjd med 400 gr Klozapine och två ampuller Trilafon, hållt mig undan psyk sen fyra år tillbaka.
Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1311201 av Zoidar

Cosmos skrev: Peratsin och Trilafon är väl samma medicin? Här i Sverige blev Trilafon i tablettform borttaget från marknaden. Däremot finns den kvar som injektion. Peratsin får du på licens men skulle något hända med den kan du kanske få den i injektionsform.

Får överväga det i så fall. Gillar inte få injektioner.

Miika skrev: Troligtvis så kommer jag aldrig byta mediciner. Är så nöjd med 400 gr Klozapine och två ampuller Trilafon, hållt mig undan psyk sen fyra år tillbaka.

Hur ofta får du injektion?

Den sätts i baken va?

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 3 månader sedan #1311212 av Miika
Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1311219 av Nissegossen
Jag har en låg dos i injektionsform med Trilafon, betydligt mindre än 2 st ampuller 0,7 ml har kunnat sänka successivt, jag har klarat mig från inläggning sedan årsskiftet 1986-1987 sedan dess har jag hållit mig utanför, då mentalsjukhus. Nu bostäder för allmänheten. Har haft samma sedan 1980 den fungerar och det på en nivå dos utan biverkningar.

Fick biverkningar ssk vägrade sänka dosen, kallade till möte med St-läkare som sade vi tar ett blodprov för jag sade jag har biverkningar det skall inte jag ha på den här medicinen läkaren sade när vi tar blodprovet och mäter halten medicin i blodserum kan vi se om du ligger i det terapeutiska fönstret.

Ssk kom nästa gång och sade, det trodde jag inte, och gav mig injektionen ty jag fick sänkt dos. Då hade jag sedan tidigare med en annan ssk och en annan läkare då överläkare tillstånd att i samråd med ssk lov att sänka/höja dosen. Överläkaren hade då flyttat upp till chef för slutenvården i östra Göteborg och tjänstgjorde på"Mölndals sjukhus och ssk var då död.

Numera vet varenda ssk på mottagningen att jag och ssk har lov att i samråd höja/sänka dosen vid injektionstillfället vilket jag tycker är bra. Detta då att medicinen slår sig på den sexuella funktionen, så jag har lov att sänka dosen till 0,6 men i längden har det gjort att dosen då över tid blivit för låg, så jag har fått psykoskänningar och därför har höjt till 0,7 ml igen med resultat att jag inte får stånd vilket jag får på 0,6 ml.

Senast var 0,7 ml skall nästa gång begära 0,6 ml den sexuella orgasmen är en del av livet jag inte vill missa, men just nu ingen möjlighet, jag har en dos som ligger väldigt nära en psykosmöjlighet, där är jag fininställd, men vill ha möjlighet att själv ta och sänka dosen för att få den sexuella funktionen att fungera vilket just nu ligger i träda. Samtidigt vill jag inte få psykos vilket är risken, då sömnen blir påverkad vid för låg dos, vilket gör att att jag går mot ett psykotiskt tillstånd pga för låg dos.

Det ligger nära psykos vad gäller den sexuella funktionen vilket gör att jag laborerar med dosen på medicinen vid injektionstillfället.

Cosmos skrev: Peratsin och Trilafon är väl samma medicin? Här i Sverige blev Trilafon i tablettform borttaget från marknaden. Däremot finns den kvar som injektion. Peratsin får du på licens men skulle något hända med den kan du kanske få den i injektionsform.
 

De skulle lägga ned tillverkningen av trilafon helt både tablett och injektion pga att den såldes på för låga tal som använde medicinen. På världsbasis var det endast i Norden den användes och företaget aviserade att de skulle lägga ned tillverkningen vilket gjorde att läkare och jag fick samtala om annat preparat än Trilafon.

Jag fick då istället Invega i Tablettform, det var tanke på att jag senare skulle få den i injektionsform. På de 2 mån jag stod på Invega gick jag upp 20-25 kilo på medicinen. Jag såg på viska att de fortsatte tillverkningen på Trilafon då det blivit ett rama skri över att medicinen skulle tillverkas.

Det var protester bland de som var beroende av att få medicinen läkare personal anhöriga. Det första som gällde vara att injektionsvätskan fortsatte tillverkas jag såg det på viska. Jag tog mig då till mottagningen och begärde en injektion med Trilafon då jag sade, de fortsätter tillverkningen. Ssk tog upp telefonen och ringde min psykiatriker som då stod på dubbla jobb pga brist på läkare. Detta då han var på Mölndalssjukhus.

Hon fick klartecken till att ge nig injektionen. Jag fick den, men övervikten jag fått på Invega gick inte ned. Hade det så länge att jag hade den övervikt jag fått på Invega.
Jag har en låg dos i injektionsform med Trilafon, betydligt mindre än 2 st ampuller 0,7 ml har kunnat sänka successivt, jag har klarat mig från inläggning sedan årsskiftet 1986-1987 sedan dess har jag hållit mig utanför, då mentalsjukhus. Nu bostäder för allmänheten.

Har haft samma sedan 1980 den fungerar och det på en nivå dos utan biverkningar. Fick biverkningar ssk vägrade sänka dosen, kallade till möte med St-läkare som sade vi tar ett blodprov för jag sade jag har biverkningar det skall inte jag ha på den här medicinen läkaren sade när vi tar blodprovet och mäter halten medicin i blodserum kan vi se om du ligger i det terapeutiska fönstret. Ssk kom nästa gång och sade, det trodde jag inte, och gav mig injektionen ty jag fick sänkt dos. Då hade jag sedan tidigare med en annan ssk och en annan läkare då överläkare tillstånd att i samråd med ssk lov att sänka/höja dosen. Överläkaren hade då flyttat upp till chef för slutenvården i östra Göteborg och tjänstgjorde på"Mölndals sjukhus och ssk var då död.

Numera vet varenda ssk på mottagningen att jag och ssk har lov att i samråd höja/sänka dosen vid injektionstillfället vilket jag tycker är bra. Detta då att medicinen slår sig på den sexuella funktionen, så jag har lov att sänka dosen till 0,6 men i längden har det gjort att dosen då över tid blivit för låg, så jag har fått psykoskänningar och därför har höjt till 0,7 ml igen med resultat att jag inte får stånd vilket jag får på 0,6 ml. Senast var 0,7 ml skall nästa gång begära 0,6 ml den sexuella orgasmen är en del av livet jag inte vill missa, men just nu ingen möjlighet, jag har en dos som ligger väldigt nära en psykosmöjlighet, där är jag fininställd, men vill ha möjlighet att själv ta och sänka dosen för att få den sexuella funktionen att fungera vilket just nu ligger i träda. Samtidigt vill jag inte få psykos vilket är risken, då sömnen blir påverkad vid för låg dos, vilket gör att att jag går mot ett psykotiskt tillstånd pga för låg dos.

Det ligger nära psykos vad gäller den sexuella funktionen vilket gör att jag laborerar med dosen på medicinen vid injektionstillfället.

Dock på ett blodprov visade alkohol markören höga värden och blodproven var så alarmerande ty jag var i dålig kondition och sade själv, jag tror inte jag lever till min födelsedag samma år. Fick utskällning av vårdcentralläkare även psykiatriker och då hotad med överläkare.

Ssk sade alkoholmarkören CDT värdet visar höga värden jag slog det på datorn fick klart för mig att efter 5 veckor utan alkohol är värdena normala. Jag höll upp med alkohol så länge att jag trodde att det var 5 veckor frågade ssk har det gått 5 veckor nu? Ja, åtminstone en månad. 5 veckor? Ja, jag tror det. Jag som under hela tiden hade öl i kylen och vin i jäskärlet när jag höll upp med alkohol gick direkt till kylen och öppnade en ölburk

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1.