Zeldox

  • Hannah
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #217 av Hannah
Zeldox skapades av Hannah
Hej!
Är en tjej som är ny här. På besök kan man säga...
Min fråga är: Jag har fått zeldox utskrivet mot tvångstankar. Tycker att det låter lite konstigt eller... :?:
Mer
20 år 5 månader sedan #218 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Välkommen!

Zeldox är ett relativt nytt atypiskt antipsykotikum, som utmärker sig genom att inte ge viktökning. Det är ett alternativpreparat, som brukar ges när man fått för stor viktökning av t.ex. Zyprexa eller Risperdal. Anledningen till att det är ett alternativ är att det kan hos vissa förlänga QTc-tiden, så att risken för hjärtproblem ökar. Över 100000 har fått Zeldox i världen och inget dödsfall har förknippats med medlet.

I Läkemedelsboken står att tvångssyndrom kan ibland te sig psykotiska. Det står också att SSRI-antidepressiva t.ex Zoloft, Cipramil, Citalopram är det som vanligen används.

På Internet har jag funnit att antipsykotika kan användas vid tvångssyndrom när antidepressiva inte har givit effekt. En klinisk studie pågår också för Zeldox. Se:
www.mountsinaimedicalcenter.org/ ... rialID=308
www.mend.net/ocd/ocd_med.html
Att Zeldox kan vara bra här, beror naturligvis säkert också på att det inte ger viktökning.

Jag har några frågor till dig. Förklarade läkaren varför han skrev ut Zeldox? Teoretiskt finns chansen att han tänkte skriva ut Zoloft, men blandade ihop det med Zeldox. Om han inte sa något skulle jag nog ringa och prata med honom.

Har du fått Zeldox på apoteket, så finns det en liten chans att de kan ha gjort ett misstag och expedierat fel. Kontrollera noga vad som står på receptet om du har kvar det och se om det står Zeldox eller Zoloft Styrkorna på medlen är olika så de borde inte gå att förväxla egentligen.

Är det något som är oklart så är det bara att fråga. Jag skall försöka svara direkt. Jag skall dock snart gå till biblioteket ett par timmar.
  • Hannah
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #222 av Hannah
Svar från Hannah i ämnet Har ätit det mesta..
Hej!
Jag har ätit dom flesta antidepp med. mot tvångstankar även risperdal zyprexa mm. Hade slutat med dom medicinerna nu i sommras men fick tillbaka problemen igen och då skrev läkaren ut zeldox.
Det värsta är att man blir så trött av dem.
Har inte fått nån förklaring varför läkaren skrev ut just zeldox.
Det är väl främst mot psykos eller har jag fel?
Det positiva är väl att man inte ska gå upp i vikt av dem.
Hur länge dröjer det innan man får resultat?
Finns det nån annan här som äter dom.
Eller finns det nån med tvångstankar...
Ha det bra... :?: :?:
Mer
20 år 5 månader sedan #223 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Zeldox används främst mot psykos, men antipsykotika kan också ibland användas mot manier. Det kan också användas på prov mot tvångstankar, men där är effekterna inte så väl studerade ännu.

Den antipsykotiska effekten brukar variera mycket mellan individer. Jag tror dock att inom efter några dagar till 1 månad borde man märka effekten tydligt.

Jag har haft tvångstankar. Första gången försvann de med 10 mg Cipramil per dag. Men sedan har de återkommit, men då får jag inte samma goda effekt av Cipramilen.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #225 av
Svar från i ämnet Zeldox
nån som vet om nåt vis få bort at man blir urolig(inte kan sitta still eller
sova) och blir trøtt(om man inte får sova nån timar) av zeldox?
jag kunne inte ge mig på å ta den varje dag nu før då blir jag ju helt
sjuk, min dos e den minsta man får tag på også.
  • ardulace
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #226 av ardulace
Svar från ardulace i ämnet Zeldox
mig över, jag använder zeldox för det mesta mot manier och at få
ökt konsentrasjon tex.. det kan også va bra imot tvangstankar antar
jag, för jag slutar få en massa idear om alt når jag har tagit den. Psykotiska tanker hjelper den nog også mot, bara man kunne få slut
på dessa problemen med å ta dom.