Zeldox

Mer
20 år 5 månader sedan #227 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Hallo!

Jag tror att du har fått akatisi. Det är en biverkan, som förekommer med antipsykotika och även för Zeldox. Akatisi består av oro, svårigheter att sitta still och rastlöshet. Normalt brukar man sänka dosen för akatisin är dosberoende dvs ökar med ökande dos.

Nyligen kom en artikel, som visade att de med akatisi hade lägre järnvärden i blodet. Du skulle kunna gå till en läkare för att kontrollera att du inte har blodbrist.
Om du har blodbrist får du järntabletter och då kanske besvären avtar.
Artikeln om järnbrist finns här:
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... ge-akatasi

Hör av dig och berätta hur det går för dig!

Admin
  • ardulace
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #228 av ardulace
Svar från ardulace i ämnet Zeldox
men tack! jag skal gå til läkare måndag och testa tror jag, min syster fikk
nyss jerntabletten også och jag har haft besvär med jern nångång tidligere tror jag, om nån vet nåt som innhåller tillstrecklig med jern at inte behöva tabletten ville det vara skönt. Leverpostei kanskja skulle hjelpa mot för lite jern? och kanskja spinat? Sen jag drikker inte melk och så så har jag nog låg verdi på en hel massa.
Mer
20 år 5 månader sedan #229 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Det finns järn i viss mat t.ex. lever, blodpudding, blodkorv,spenat, men jag tror om järnbristen är svår måste man ta järntabletter för att få i sig tillräcklig mängd.

Jag äter mest vegetarisk kost, eftersom det är miljövänligare, hälsosammare och billigare. Jag brukar därför tidvis ta ett vitamin-preparat, som heter Vitaplex-mineral. Det innehåller dagsbehovet av alla vitaminer och järn dvs 18 mg. Det är en dos som är till för att förebygga att få järnbrist. Det räcker inte om man har järnbrist. Tydligen är järnbrist vanligare vid schizofreni. Dessa tabletter är bra och innehåller också dagsbehovet av B-vitaminet folsyra. Det finns bevis för att folsyra förstärker effekten av antidepressiva medel.
www.viska.se/index.php/nyheter/5 ... depression
Mer
20 år 5 månader sedan #230 av ardulace
Svar från ardulace i ämnet Zeldox
hadde visst nån vitaplex liggande, 0,2 milligram folsyre i varje, forsøker dom tills sen. Kognitiv terapi skal visst verka bra før depressivitet, hørs bra:) Tack för en fin forum!
  • Hannah
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #231 av Hannah
Svar från Hannah i ämnet Akineton

Gäst skrev: nån som vet om nåt vis få bort at man blir urolig(inte kan sitta still eller
sova) och blir trøtt(om man inte får sova nån timar) av zeldox?
jag kunne inte ge mig på å ta den varje dag nu før då blir jag ju helt
sjuk, min dos e den minsta man får tag på også.


När jag åt Trilafon så fick jag besvär med myrkrypningar oro kunde inte vara still mm. Provade då en tablett som hette akineton som tog bort dom sakerna.
Mer
20 år 5 månader sedan #232 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Akineton användes förr ofta mot extrapyramidala biverkningar och akatisi. Nackdelen med Akineton är dess biverkningar, som t.ex. muntorrhet och försämrat minne. Minnet vid schizofreni är ofta försämrat i sig. Dessutom har inte Akineton ännu vetenskapligt bevisad effekt vid akatisi.

P.g.a. detta är nog idag vid akatisi sänkning av dosen det bästa att pröva. Av andra läkemedel är nog betablockerare bättre då de har betydligt mindre biverkningar än Akineton.