Ni som äter/ätit Zyprexa

Mer
17 år 2 månader sedan #67774 av Saari
Svar från Saari i ämnet Ni som äter/ätit Zyprexa
Synd att den tillhör en av de effektivaste då :/
Mer
17 år 2 månader sedan #67775 av Fizzle
Svar från Fizzle i ämnet Ni som äter/ätit Zyprexa
Doktorn sa det till mej också. Antar att jag borde ta det då jag fattat att det inte tar så lång tid innan det verkar?

En del säger att den är jättebra, en del säger att den är rena råttgiftet.

Antar att det bara är att vänta o se, då alla reagerar olika på olika mediciner. Jag gick tex upp 20 kg på 2 månader av Remeron..
Mer
17 år 2 månader sedan #67776 av tanne
Svar från tanne i ämnet Ni som äter/ätit Zyprexa
ja, jag har också tänkt på det!
det var bättre med zyprexan när det gällde antipsykotikum,men det har gått två månader med abilifyn och det funkar bra än så länge,så länge jag får sova gott om natten.
ångest har jag lite mer nu än förut men jag kämpar på.

jag tror att det är som med all medicin,vissa får helt enkelt äta det som ger mest biverkningar för att inte bli sjuk och vissa kan klara av att byta medicin.jag tror sorgset att det faktist är ett faktum.

alla är vi olika och har olka problem..vi styrs av vårt inre.
jag har gått i terapi i 8 år och har lärt mig endel.kanske är det därför jag klarar allt så bra..men man ska aldrig säga aldrig.jag väntar på att sommaren kommer och då vet jag inte vad som händer.det har brytit ut för mig i juni månad varje gång.
men jag var frisk i 2år innan nästa psykos kom.
Mer
17 år 2 månader sedan #67777 av Isa-Alise

Fizzle skrev: Jag får väl ge det ett par dagar o sen se.
Men är nojjig som fan över vikten.


Ge det några dagar och se hur du mår.... jag fick också blodtrycksfall i början av neuroleptika behandling (med Nozinan)... men det gick över efter några dagar...

Vikten kan du vara observant på... vara noga med vad du äter och så, och se till att röra på dig... många som går upp mycket i vikt äter mer än vanligt, och äter fel sorts mat, mycket snacks och så... det går att hålla vikten nere om man kämpar med det... annars får du be att få byta till Zeldox eller till Abilify som har mindre risk för viktökning...

Det låter positivt att du har mindre röster nu... att du inte upplever demonerna lika påtagligt... det måste vara mycket värt...

Tänk på hur väl du behöver det här för att klara din roll som mamma... du gör det här inte bara för dig själv utan även för ditt barns skull...

Du är jätteduktig som tagit det här steget och som vågar pröva... nu får du bara ha lite tålamod...
Mer
17 år 2 månader sedan #67789 av Fizzle
Svar från Fizzle i ämnet Ni som äter/ätit Zyprexa
Åh. Tack för att ni finns! Älskar er alla ofantligt mycket.
Lite knasigt att människor över ett forum kan betyda så mycket. Ändå har jag inte vart här länge.

Känns som jag fått bra stöd o hjälp under dom senaste dagarna. Är helt ny inom detta området o vart dålig rätt snabbt, så det har blitt 1001 frågor :)

Just nu känner jag att jag inte vill ta medicinen, för jag har inte sett eller hört ngt idag, men vet att jag borde då jag fortfarande vet att demonerna finns osv.

Har vart överviktig innan, så jag brukar ha bra koll på maten. Tänkte börja mäta kalorier osv, så jag får i mej ungefär det som är rekomenderat för min vikt för att hålla vikten.
Mer
17 år 2 månader sedan #67798 av Isa-Alise
Upplevelsen av demoner kommer tillbaka om du slutar med medicinen... så behåll den nu och ge dig själv tid att läka... du behöver lugn och ro... och tid att fokusera på allt det vardagliga med familjen...

Du behövs jättemycket!!! Du behöver vara frisk för ditt barns skull... du gör en stor viktig gärning nu i att vara mamma...

Man kan behöva medicinera ett längre tag för att en psykos ska lägga sig... prata med din läkare om biverkningar, om de stör dig... man kan ändra dosen eller byta medicin... men du behöver medicin ett tag nu...

Du är så klok och förståndig som lyckats med att söka hjälp mitt under din psykos... att du lyckats göra det själv är en bragd... du kan vara stolt över dig själv...

Just nu gör du det som är bäst både för dig själv och för ditt barn... det visar att du är en bra mamma... du bryr dig om, även mitt i ditt eget kaos...

Jag beundrar dig...

Kram!!!