abilify.. 20 dagar ca på 15mg's dygnsdos

Mer
16 år 7 månader sedan #89195 av Admin1
Förr struntade läkarna helt vad läkemedlen kostade och skrev ut det preparat som de tyckte själv var bäst. På den tiden betalade Staten läkemedlen. Idag är det Landstingen som betalar läkemedlen, men jag tror de får visst bidrag av Staten.

Idag finns det alltså ett helt annat tryck på läkarna att skriva ut billiga, men bra preparat. Det finns kommitteer i Landstingen som väljer ut vilka preparat läkarna helst skall skriva ut. Landstingen har också läkemedelsexperter, som propagerar för billiga preparat.

I Stockholm finns Kloka Listan som läkarna helst skall följa. För psykoser finns följande läkemedel rekommenderade:

I första hand
haloperidol Haldol
perfenazin Trilafon
risperidon Risperdal

I andra hand
olanzapin Zyprexa

I tredje hand
klozapin Clozapine Alpharma/Actavis
Klozapinbehandling bör kontrolleras av psykiater.
www.janusinfo.org/imcms/servlet/ ... ta_id=8943

Om patentet för ett läkemedel har gått ut brukar det komma billigare kopior på marknaden. Idag byter apoteken alltid då till det billigaste preparatet även om läkaren skrivit ut ett dyrare preparat. Så var det inte förr och då fick inte apoteken byta så där.
Mer
16 år 7 månader sedan #91949 av someone
15mg ca 20 dagar och 20mg i ja typ 2v. har haft vääldigt dåligt minne/närminne svårt att koncentrera mig, stressad, rörig när jag för samtal. för nån vecka sen hade jag psykossymptom.

idag e första dagen det känns en hel del bättre med det kognitiva.

det har varit så att det kognitiva har blivit vääääldigt dåligt o sen kommer ångesten och positiva symptom.

ska försöka att hålla ut det kanske blir bättre o bättre.

20mg kanske e för låg dos eller så tål jag det inte, hjälper inte tillräckligt
Mer
16 år 7 månader sedan #91960 av Admin1
Jag tror inte att kognitiva symptomen som dåligt minne beror på Abilify utan det beror nog på psykosen som du haft. 90 % av de med schizofreni har kognitiva besvär, så det är ett vanligt problem och brukar inte påverkas av antipsykotika. Oftast får man snabb effekt av antipsykotika, men hos en del kan det dröja en månad innan effekten kommer, så det kan vara individuellt.
För Abilify är den högsta dosen 30 mg och över den får man inte bättre effekt.
Mer
16 år 7 månader sedan #91961 av Bitte
Jag tror att det är över 15 som det inte ger någon påvisbar effekt, när det gäller Abilify.
  • Blink
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91965 av Blink
Svar från Blink i ämnet ABILIFY
Hej

Min son ville höja från 15mg abilify till 20mg. Han fick ökad ångest,oro problem med att ta sig för nåt, Blev sämre helt enkelt. Sedan sänkte han till 15mg igen och allt blev mycket bättre.

Vänliga hälsningar
Mer
16 år 7 månader sedan #92106 av someone
jag har märkt att att jag haft snabbare puls.

särskilt när jag reser mig o sen snurrar det på rätt rejält. o detta känns inte som blodtrycksfall. i fass står det att man ska kontakta läkare om detta händer?

det e ju inte varje gång jag reser mig upp ifrån sittande eller liggande ställning