abilify.. 20 dagar ca på 15mg's dygnsdos

Mer
16 år 7 månader sedan #92110 av Evillynn
Jag har fått blodtrycksförändringar av Abilify och snabbare puls. Läkaren sa att det inte var någonting att bekymra sig för.
Mer
16 år 7 månader sedan #92155 av Admin1
Abilify kan ge hjärtklappning samt ortostatisk hypotension dvs sänkt blodtryck när man reser sig hastigt. Jag vill varna för att problemet kan förvärras om man dricker alkohol, eftersom alkohol sänker blodtrycket genom att vidga blodkärlen. Jag hade problem med ortostatisk hypotension med Risperdal och det blev mycket värre med alkohol. Det man kan göra är att försöka att resa sig väldigt långsamt, men det är inte alltid man kommer ihåg det.

Figuren,

Det stämmer att för de flesta individer ger Abilify ingen större effekt över 15 mg, men ändå finns det individer som får lite bättre effekt med högre dos och därför är maxdosen 30 mg.
Mer
16 år 7 månader sedan #92161 av someone

Admin1 skrev: Abilify kan ge hjärtklappning samt ortostatisk hypotension dvs sänkt blodtryck när man reser sig hastigt. Jag vill varna för att problemet kan förvärras om man dricker alkohol, eftersom alkohol sänker blodtrycket genom att vidga blodkärlen. Jag hade problem med ortostatisk hypotension med Risperdal och det blev mycket värre med alkohol. Det man kan göra är att försöka att resa sig väldigt långsamt, men det är inte alltid man kommer ihåg det.


hur mycket alkohol då ? antar att 1-2 glasvin inte räcker ?
Mer
16 år 7 månader sedan #92163 av someone
det va lite jobbigt i morse att tänka o sen sov jag ett par timmar. nu har jag mått bra i 2½h. helt klar i skallen. men känner mig lite deprimerad över att helvtetet förmodligen kommer komma tillbaks.

1mån säger admin att det kan ta innan det verkar fullut?
inte längre då? jag e inne på min 6-7 vecka nu. 2½v eller nåt med 20mg.

jag märkte direkt när jag höjde till 20mg att jag fick mer oro ångest o kognitiva problem. senare lite positiva symptom.
  • Blink
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #92166 av Blink
Svar från Blink i ämnet abilify
Hej igen

Min sons psykiatriker sa att om han fick ökad oro, ångest blev deprimerad så skulle han sänka dosen. För då var dosen för hög. Det skulle tydligen vara en av biverkningarna vid för hög dos enligt henne. Ta upp det med din läkare om du inte redan har gjort det.

varma hälningar