Zyprexa o Aspergers Syndrom

Mer
19 år 5 månader sedan #6691 av Isa-Alise
Man kan kolla blodsocker regelbundet och motionera... om man går ned lite i vikt (om man har övervikt) så minskar risken för att utveckla diabetes... man blir hungrig av många neuroleptika... men man kan ju välja vad man äter... chips och godis behöver ej vara vardagsmat... ett stort fat med mototstavar, gurkskivor, och råa grönsaker och frukt kan man små äta på utan att gå upp i vikt...
Mer
19 år 5 månader sedan #6708 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa o Aspergers Syndrom
Jag vet att någon nämnde på Schizophrenia.com att de använde 1,25 mg Zyprexa per dag. Det finns nästan alltid någon alltid som har en lägre dos än alla andra. Det finns dock folk som bryter ner läkemedel långsammare än andra och därför tar lägre doser.

När det gäller diabetesrisken vid schizofreni, så är det viktigt att veta att den är förhöjd även utan antipsykotika. Personer med andra psykiska sjukdomar har därför säkert lägre risk för diabetes än vid schizofreni.

När man slutar med antipsykotika tvärt kan man få besvär ibland. För Zyprexa tror jag att besvären är lindrigare än efter den gamla typen av antipsykotika. Besvären kan uppträda efter 2-4 dagar och upphör efter 1-2 veckor :
Illamående, Kräkningar (kan kvarstå 3-4 veckor), Yrsel ,Huvudvärk, Hjärtklappning, Sömnstörning och Darrningar
"Abstinensen" kan förhindras om man minskar doseringen i jämna steg under 2-3 månader.
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... ipsykotika

Jag tycker att om du oroar dig för diabetes med Zyprexa att du skall försöka byta till Risperdal, som har minimal risk för diabetes. Men diabetes riskerar även vanliga människor, som är överviktiga och som inte motionerar. Men de oroar sig inte över detta konstigt nog.
Mer
19 år 5 månader sedan #6718 av Moonlight
Det där visste jag inte om zyprexa, det enda jag visste var att jag åt väldigt mycket. Tur att jag slutade med den.
  • Linda
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6733 av Linda
Svar från Linda i ämnet Asperger och antipsykotiska läkemedel
Jag har också Asperger. Men jag kallar mina tvång för psykotiska tvätt-tvångstankar. Jag äter Zeldox och inte Zyprexa.

Christopher Gillberg skriver såhär i boken "Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom, Normala, geniala, nördar?", om Antipsykotiska läkemedel och Asperger:

/ Neuroleptika, till exempel haloperidol, pimozide och thioridazin, används framför allt i behandlingen av schizofreni och andra psykoser. De har viss positiv effekt på sterotypier och avskärmning vid autismspektrumstörningar, men medför samtidigt mycket betydande risk för obehagliga och, i enstaka fall eventuellt bestående biverkningar. De bör inte användas vid Asperger syndrom. Till och med vid akuta förvirringstillstånd som annars kan kräva neuroleptikabehandling kan det, vid Asperger syndrom, finnas skäl att avvakta, eftersom patienten ofta förbättras markant bara genom miljöbyte, eventuellt kortvarig inläggning på en lugn sjukhusavdelning och reduktion av yttre stressmoment. Möjligen kan i svåra fall hos vuxna med dålig psykosocial prognos "atypiska" neuroleptika, clozopine och risperidone, prövas men enbart under överinseende av psykiater som är väl förtrogen med Aspergerproblematik./

Men jag kan tycka att antipsykotiska läkemedel kan behövas vid personer med Asperger som har vad jag kallar för psykotiska tvångstankar.

Vill någon som har AS och tvångstankar (dock inte farliga sådana) brevväxla med mig eller någon som känner någon med AS som har sådan problematik?

Min mail adress är: <!-- e --><a href="mailto:nallemaja1982@yahoo.se]nallemaja1982@yahoo.se[/url]<!-- e -->

/Linda
  • Linda
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6735 av Linda
Svar från Linda i ämnet Zyprexa o Aspergers Syndrom
Criss vad har du för sorts tvång?

/Linda
<!-- e --><a href="mailto:nallemaja1982@yahoo.se]nallemaja1982@yahoo.se[/url]<!-- e -->
  • Criss
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6737 av Criss
Svar från Criss i ämnet Kontakt t Linda
Hej, Linda. Jag kommer att kotakta Dig. Om Du vill.

Jag har samma diagnos som Dig, men med mycket tvång.

Symmetri, ljudkänslighet, hälsofixeringar, med mera.

Mycket besvärligt. Är inne på mitt åttonde år av ett rent helvete nu. Hatar Zyprexa. För att sova ordentligt har jag ordinerats 10 mg Stilnoct, 5 mg Nitrazepam, 50 mg Atarax och 0.5 mg Iktorivil. Men är jag rejält uppvarvad (orolig) så gör inte ens de doserna nån större nytta.

Jag har mest besvär av satans Zyprexa för att en läkare jag haft sa att "du behöver Zyprexa och får vara beredd på att ta Zyprexa tills Du dör för att kunna föra ett drägligt leverne...".

Jävla idiotläkare som tror de gör så gott. :evil:

Jag var ljudkänslig och tålde inte höga ljud, stökiga miljöer och personer som är sjukare än jag. Jag blev hypomanisk och hamnade på sjukhus och av den anledningen så ansåg doktorn att jag behöver ta en schizofrenimedicin resten av livet.

Jag är så less. Vad ska jag göra?

Jag är livrädd för diabetes och magsjukdomar och Zyprexa minskar ju inte precis risken för det. 8O


Vill du att jag hör av mig så gör jag gärna det. Bara det är diskret. Det jag lider av är inte precis nåt man skryter om.


Mvh "Criss"