Clozapin

  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 11 månader sedan #486675 av Guest
Svar från Guest i ämnet Clozapin
Mysterio,

Det där var väldigt bra skrivet tycker jag. Antipsykotika är givetvis befogat många gånger men skrivs ut alldeles för slentrianmässigt och utan att de talar om att man till 99% kommer att bli sjukt deprimerad fast utan vanföreställningar av den.
Mer
11 år 11 månader sedan #486677 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Clozapin
Nyare antipsykotika sk atypiska antipsykotika har viss antidepressiv effekt och kan också lindra ångest. Det beror på att nyare antipsykotika delvis verkar via serotoninsystemet. Seroquel t.ex används vid bipolär typ II, eftersom det har antidepressiv effekt och vid bipolär II drabbas man av främst återkommande depressioner.

Det har nyligen gjorts en studie på personer med schizofreni och 30 % hade depression, men bara 10 % av de som hade Seroquel.

www.viska.se/index.php/nyheter/5 ... d-seroquel
Mer
11 år 11 månader sedan #486726 av Sunset
Svar från Sunset i ämnet Clozapin
nu blev jag jätteorolig när jag läste artikeln.
Jag äter Leponex... Har ringt ssk på öppenpsyk och lämnat meddelande..
Sa att jag vill sluta med Leponex, dels för det jag läste men även för
att den gör mig så otroligt trött så att jag sover typ 12 timmar eller mer varje natt...
Skulle vara skönt att sluta med den, kanske går jag ner i vikt också då jag gått
upp mycket för att Leponex gör mig jätte jätte jobiggt hungrig.
Jag är så rädd nu... :cry:
Mer
11 år 11 månader sedan #486732 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Clozapin
Sunset,

Enligt en undersökning från Finland som kom ganska nyligen så minskar ens dödlighet om man får Clozapine eller Leponex med 25-40 % jämfört med andra preparat. Dina chanser att dö ökar alltså om du byter preparat antagligen. SBU som granskar läkemedel har också sagt att fler borde få Clozapine eller Leponex på grund av att den räddar liv och minskar dödligheten. Läs mer om detta i dessa två länkar:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... raedda-liv
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... -doedsfall
Mer
11 år 11 månader sedan #486747 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Clozapin

Sunset skrev: nu blev jag jätteorolig när jag läste artikeln.
Jag äter Leponex... Har ringt ssk på öppenpsyk och lämnat meddelande..
Sa att jag vill sluta med Leponex, dels för det jag läste men även för
att den gör mig så otroligt trött så att jag sover typ 12 timmar eller mer varje natt...
Skulle vara skönt att sluta med den, kanske går jag ner i vikt också då jag gått
upp mycket för att Leponex gör mig jätte jätte jobiggt hungrig.
Jag är så rädd nu... :cry:


Jag vet folk som har lyckats bli piggare när de kombinerat Leponex med Abilify. De två medicinerna verkar fungera bra tillsammans, och man brukar även gå ned lite i vikt av den kombinationen.