Clozapin

Mer
16 år 5 månader sedan #99414 av Geta
Svar från Geta i ämnet Clozapin
mopa,
kan du inte försöka att få gå i KBT eller något liknande.
Har för mig att du inte har blivit erbjuden någon annan
sorts terapi än mediciner.
Du skulle kanske slippa att stå på så stark antipsykotika
om du fick hjälp att bearbeta dina upplevelser.
Mer
16 år 5 månader sedan #99420 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Clozapin
Hjärtbiverkan av Leponex är ganska ovanlig och drabbar c:a 0,3 % dvs 3 av 1000. Den kommer inom 3 veckor, så du borde inte få denna biverkan tycker jag. Läkemedelsverket har skrivit om denna biverkan:
www.lakemedelsverket.se/Tpl/News ... _1478.aspx

Jag håller med Geta att du borde försöka få annan effektiv behandling också, som KBT och patientutbildning. De minskar symptom och förebygger återfall i psykos.
Mer
16 år 5 månader sedan #99552 av mopa
Svar från mopa i ämnet Clozapin
Jag ska prata med min kontaktperson om kbt. Har aldrig blivit erbjuden nån form av terapi, bara mer medicin o tätare hembesök.
Att få slippa leponexen vore undebart, men jag tror inte det, eftersom ingen annan medicin gav nån effekt.
Mer
16 år 5 månader sedan #99568 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Clozapin
När du ber om KBT säg också till vilka symptom, som du vill minska på. Man kan få KBT mot röster, vanföreställningar, paranoia, depression, ångest mm.
Det är inte omöjligt att det i framtiden kan komma alternativ till Leponex, men det tar nog minst 5-10 år tror jag.
Mer
16 år 5 månader sedan #99586 av mopa
Svar från mopa i ämnet Clozapin
Ja, tänk om det kom en medicin som var effektiv som leponex, men utan farliga biverkningar, o att man slapp vara halvzombie på dagarna. Jag väntar.....
Mer
16 år 5 månader sedan #99648 av Mysterio
Svar från Mysterio i ämnet Clozapin

mopa skrev: Ja, tänk om det kom en medicin som var effektiv som leponex, men utan farliga biverkningar, o att man slapp vara halvzombie på dagarna. Jag väntar.....


Jag vet hur jobbigt du har det, har själv ätit Leponex och jag kan bara jämföra med att ta Zyprexa. Zyprexa känns ungefär som ta alvedon i jämförelse då tänker jag precis på det du säger man känner sig som en Zombie med Leponex och vill mest sova hela dagarna, en av dom jobbigaste biverkningarna på nätterna för mig var det konstanta dreglandet så man var tvungen ibland och gå upp och byta örngott och även kudde för att kunna sova vidare.

Jag minns hur det kändes när Leponexen började gå ur kroppen på mig. Livet började om igen, jag minns att det bara var glädje den första tiden. Med Leponex i kroppen så orkade jag inte sköta min hygien eller bostad eller något för den delen alla dessa problem försvann inom 1-2 månader efter jag slutade med Leponexen. Så här i efterhand har jag resonerat mig fram till att jag befann mig på en lägre medvetandenivå det året jag åt Leponex/Clozapin.

Det känns som om det är en övertro på medicinering numera i samhället, alla problem av psykotiska slag skall medicineras bort och ofta dom som får i sig dessa mediciner får aldrig chansen att återgå till ett normalt liv igen, det menar jag med att medicineringen aldrig eller sällan upphör oftast så blir ens kognitiva förmågor försämrade av medicinen så omgivningen uppfattar en oftast som sjuk eller skall jag säga sjukare än vad man egentligen kanske är.

Om fler människor fick chansen att trappa ut eller sänka sin dos kraftigt skulle det bli en enorm skillnad i livskvalite för många. Nu säger jag inte att det fungerar för alla men med tanke på medicinhysterin numera så lovar jag att det finns många som skulle kunna återgå till ett normalt liv igen med mindre medicin i kroppen.

Jag har snart varit helt medicinfri i ett års tid och jag har gått från att vara ett vårdpaket till en fullt fungerande människa med ett väl utbyggt socialt nätverk.

Jag kan inte garrantera att jag blir sjuk igen men ser jag tillbaks på den tiden jag medicinerade och den personen jag är idag så är skillnaden enorm. Jag vet att där jag går så är medicinhysterin uppe på dagordningen.

kanske att det kommer att bli förändringar men det kommer förmodligen att ta lång tid, jag försöker påverka den mottagningen jag går på så mycket jag kan genom att dela med mig av mina erfarenheter och dom har ju bevisligen sett hur bra jag mår utan medicinen.

Jag hoppas att du en dag får sluta med Leponex Mopa ingen människa förtjänar att äta den medicinen hur sjuk man än är.