Skriv i Upp till Kamp!

Mer
19 år 3 månader sedan #8064 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Skriv i Upp till Kamp!
Var tydlig och tro på dig själv

Hej! Jag har både borderline och psykosdiagnoser, och har erfarenhet av vård sen slutet av 1970-talet. Det blev många korta och några längre vårdperioder med mycket tvång i början, senare avvisanden, och så småningom en välfungerande frivillig sluten och öppenvård. Jag har också haft en längre period helt utan vård.

Dessa tips har jag till andra från mitt sätt att kämpa med att få till en fungerande vård. Dessa strategier har hjälpt mig få ett fungerande liv trots en blandad sjukdomsbild med periodvis svåra psykossymtom:

1. Var tydlig med vad du vill ha hjälp med.

Istället för att bara reagera och stöka för att få hjälp så försök uttrycka vilka praktiska problem du vill ha hjälp med. Sök vård frivilligt och beskriv dina symtom och problem så tydligt som du förmår. Då slipper du tvångsvård.

2. Visa lagom mycket av dig själv.

Om du kan dölja din sjukdom under en sammanhållen yta, så försök att visa åtminstone en del av din inre verklighet när du söker vård. Annars är det lätt att bli avvisad, speciellt nu när det är ont om vårdplatser och resurser.

3. Skapa en bra kontakt med din läkare.

Att du och läkaren har förtroende för varandra är hela grunden för en fungerande vårdkontakt. Att vara tydlig med de behov av hjälp som man har är viktigt. Det finns mycket hjälp att få: många olika mediner att lindra symtom med, olika terapier som hjälper en att berabeta problem, stöd via kurator, sjukgymnastik, arbetsterapi, olika former av rehabilitering, stöd möjligheter via kommunen som kontaktperson och boendestöd. Men det kräver en god kontakt för att få tillgång till dessa resurser. Du är experten på dig själv, du vet hur du mår, vad du behöver, och hur du reagerar på mediciner och situationer. Vården kan erbjuda mycket, men det är du som vet bäst vad som hjälper just dig. Går det inte att få till en bra kontakt med din läkare eller din kontaktman, så byt. Personkemin är viktig, och det är viktigt för dig att du inte känner dig överkörd, misstrodd, eller felbehandlad. Tro på dig själv, men lysssna på vad andra säger, väg om det finns något du kan ta till dig i det. Och när du har en bra, fungerande kontakt, så var rädd om den.

4. Arbeta med dig själv.

Sätt mål för dig själv och försök att uppnå dem stegvis. Målen måste ligga så nära där du själv befinner dig att de är möjliga att uppnå. Tänk till om hur det går med ditt arbete att nå målen regelbundet. Sätt nya mål för dig själv beroende på om målet var för högt, eller om du redan har uppnått det.

5. Beröm dig själv.

Ge dig själv beröm varje dag för det du gjort under dagen. Alla små vardagliga handlingar som hjälper dig att trivas och må bra är värda att se och vara glad över att man har lyckats med. Att ta disken eller sopa golvet är en prestation som man kan vara stolt över.

6. Sök gemenskap.

Sök dig till någon form av mänsklig gemenskap som du kan få stöd av. Det kan vara familj och vänner, men även en brukarförening, träffpunkt, eller en websajt. Man behöver få gemenskap och stöd från andra människor, och andra människor behöver det som just du kan ge dem.

7. Tro på dina möjligheter.

Inget är omöjligt. Du kan återhämta dig. Du kan skapa ett liv som du trivs med. Du kan lyckas med det du verkligen vill. Du kan komma igen och studera något du är intresserad av, hitta en sysselsättning som känns meningsfull, få nya vänner, eller förverkliga drömmen om att resa någonstans... det kanske tar tid att hitta en väg som fungerar... men du kan faktiskt uppnå det du vill. Det finns stor kraft i postiva tankar... de är helande i sig...

Isa-Alise
Mer
19 år 3 månader sedan #8076 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Skriv i Upp till Kamp!
Hej Admin!

Jag har så många av mina strategier om hur jag kämpar med paranoia och röster osv redan i forumen...

Jag inspirerades av Tryskeys fina inlägg till självhjälpsboken, men har en annan erfarenhet, som kanske kan bli ett komplement.... strategierna är dem jag har använt för att få till en fungerande vård utan tvång, efter många år av en hopplös tvångsvårdskarusell.... en hjälp för andra till att inte hamna under tvång... återhämtningen blir så mycket lättare om man får vara med och bestämma själv... då bevarar man hoppet...
Mer
19 år 3 månader sedan #8091 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Skriv i Upp till Kamp!
Tack. Väldigt bra jag skall strax posta dina råd i Självhjälpsdelen och senare ikväll skall jag försöka hinna uppdatera Upp till Kamp med ditt avsnitt.
Mer
19 år 3 månader sedan #8165 av Geta
Svar från Geta i ämnet Skriv upp till kamp
ATT TRÄFFA RÄTT PERSONER OCH ENVISHET

Vid 19 års ålder kom min första psykos. Geta är det som
skriver.Diagnosen är schizofren sjukdom. Till och från
har jag vårdats i psykiatrin i över 30 år både på öppna
och slutna avdelningar

Neuroleptika/ antipsykotika har jag tidvis varit utan. I 8 år
var jag övermedicinerad men har idag låg dos.
Genom psykoterapi förbättrades jag markant, en läkare
erbjöd mig det under lång tid.
Jag har varit ute i arbete inom sjukvården
Jag lever med en känslighet som både är en tillgång och
som ställer till problem. Det har varit ett tufft liv men
skillnaden är stor mot när jag insjuknade.

DET SOM HJÄLPT MIG
Att få snabbt vård under kort tid.
Antipsykotikan är bättre. Låg dos är dock att föredra.
Psykoterapi sätter igång processer. Det är bra att ha
någon att tala med.

Att få möjlighet till studier och arbete. Det kan minska
känslan av utanförskap
Att ha ett eller flera intressen. Särskilt vid arbetslöshet
är det bra att kunna fylla ut sin tid själv.
Bra mat och motion.

Att ta kontakt med personer med liknande situation genom
patientorganisationerna.
Att hålla distans till sina föräldrar.

Sömn kan göra underverk. Den ordnar upp oredan i
medvetandet och kan stoppa början till psykos.
Det går väl inte att beställa men en tro kan vara till stor
hjälp.

DET SOM INTE VARIT BRA

Övermedicinering

Tvångsvården kan vara brutal med bältesläggningar,
sprutor och isolering. Personalen är van vid att snabbt
rycka in men det sker ibland godtyckligt. De bestämmelser
som finns måste följas

Rädslan för psykist sjuka i arbetslivet och i samhället i stort.
Sist vill jag säga: Med envishet och hjälp av sjukvården går
det att återhämta sig. Det är inte särskilt lätt men det går.
Mer
19 år 3 månader sedan #8173 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Skriv i Upp till Kamp!
Tack Geta. Jag har lagt in det i självhjälpshäftet alldeles nyss. Du kan titta på det om du har Adobe Acrobat installerat.
www.viska.se/Kamp.pdf
Mer
19 år 3 månader sedan #8176 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Skriv i Upp till Kamp!

Admin1 skrev: Tack. Väldigt bra jag skall strax posta dina råd i Självhjälpsdelen och senare ikväll skall jag försöka hinna uppdatera Upp till Kamp med ditt avsnitt.


Dom är inget att ha. fungerar ändå inte i praktiken.