Mentalsjukhus

Mer
12 år 6 månader sedan #435641 av nattbarn
Svar från nattbarn i ämnet Mentalsjukhus
Att man ofta får för kort vårdtid på psykiatriska avdelningar stämmer väldigt bra, även om jag mest är ensam på rummet (social fobi). Jag blev inlagd förra veckan fredag och kom ut nu i fredag, och då hade jag blivit akut inlagd för jag hade problem och sov bara 2-3 timmar om natten och började hallucinera, men efter bara en vecka var jag "frisk" och nu sitter jag här mitt i natten eftersom jag bara sovit 3 timmar, igen, så när blir det akut inläggning igen då? Problemet är också att det kostar väldigt mycket att vara inlagd, man blir ju inte av med alla räkningar och hyran för bostaden bara för att man är inlagd så det blir snålt med pengar, redan en vecka är över 100 euro.

Gruppboende kunde egentligen vara bra för mig så att jag skulle komma över min sociala fobi någon gång, men jag måste få isolera mig ibland, jag behöver det, bara ligga i sängen och lyssna på musik och läsa en hel dag, jag behöver det ibland.
Mer
12 år 6 månader sedan #435721 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mentalsjukhus
Välkommen tillbaka, nattbarn!

I Sverige får man betala 80 kr eller 9 euro för varje dygn, man är inlagd och även om det är tvångsvård. Du har ingen sömnmedicin att ta så du kan sova? Om man inte får sova tillräckligt kan man må ganska dåligt.
Mer
12 år 6 månader sedan #435740 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Mentalsjukhus
Sömn är A och O i den här sjukdomen och vi med diagnosen är känsligare för hallucinationer pga sömnbrist än andra människor. Jag rekommenderar att du drogar ned dig med något som är starkt sederande till natten efter en vaknatt samt en dagsdos extra med ditt antipsykotika dock aldrig mer än maxdos per dag utav ditt antipsykotika.

Du vaknar då dagen efter med inga symptom alls utan kanske du har hangover och sov gärna mitt på dagen om det är så. Se till att få ett minimum av sömn, på minst 7-8 timmar per dygn, annars är det upplagt för ett recediv.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 6 månader sedan #435754 av nattbarn
Svar från nattbarn i ämnet Mentalsjukhus
Här är det 15 euro per dag, också vid tvångsvård.

Ja, jag får nog lov att droga ner mig med maxdosen av mina mediciner tidigare än jag brukar gå och lägga mig för jag ska och få min injektion imorgon så jag måste upp på morgonen. Jag har väldigt mycket tröttande mediciner, seroquel, melatonin, tenox, mirtazapin är alla tröttande, ändå har jag otroligt svårt att sova... Vill inte bli inlagd igen.
Mer
12 år 6 månader sedan #435768 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Mentalsjukhus
Trappa ned på doserna, du har alldeles för mycket sömnmedicin. Jag har också seroquel till natten, men endast startdosen 50mg och den somnar jag på. Eftersom jag tar sömnmedicin så sällan, behöver jag inte öka dosen för att de ggr, jag behöver sova, så sover jag på den dosen.
Tag det med en sömnlös natt då och då och sänk först dosen på någon av dem, om du kan försiktigt trappa ned, till en adekvat dos som hjälper dig någorlunda, så hjälper sömnmedicinen dig att somna utan att du tar alltför höga doser som du tydligen tar.

en natt när tankarna snurrar och du är högt uppe i varv och hör röster och du vill sova, så är det effektivaste jag har att ta till, ett par hörlurar med musiken på max och sjung då med i texten tyst inom dig själv i tanken.

Det slår ut varje annat ljud och rösterna har inte en chans! Jag somnar med hörlurarna på mig med hög musik på och vaknar med dem på mig, med lika hög musik.

Då har jag fått sova och då är psykosungen borta ifrån mig för den gången.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 6 månader sedan #435964 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mentalsjukhus
Jag brukar sova bättre när jag ligger i sovsäck. Det verkar vara värmen som gör att jag sover djupare och längre. Om jag har ett extratäcke som värmer så sover jag också bättre.