Hur vet man vad för psykos man har?

Mer
10 år 10 månader sedan #588317 av Geta
Det stämmer att man kan bete sig ganska normalt trots att man har en pågående psykos. Det mesta utspelar sig inuti hjärnan på den psykotiske.
Mer
10 år 10 månader sedan #588319 av Nissegossen
psykos =vansinne,panik

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 10 månader sedan #588335 av Amandara
Jag tar också på mig en normalitetsmask och du beskrev det bra......nu kommer jag inte ihåg exakt hur men..... Alla tre gånger jag varit psykotisk har det dock gått så långt i sjukdomen att det blivit klart och tydligt för omgivningen att jag varit sjuk och jag har LPT:ats........lagts in på sjukhus mot min vilja. För mig så krackelerar normalitetsmasken efter ett tag och jag börjar göra och prata strunt.....dumma grejjer.
Mer
10 år 10 månader sedan #588612 av Admin1
Du har bipolär och då får man bara psykos i samband med depression eller mani. Vid schizofreni och schizoaffektiv kommer psykosen när som helst. Psykoserna varierar väldigt mycket. Om du kan undvika att få depressioner eller mani, så får du inga psykoser.

Vid vanföreställningssyndrom eller paranoid psykos är vanföreställningarna ganska verkliga med felaktiga t.ex man kan beskylla grannen för att leda en pedofil-nätverk. Teoretiskt kan det vara sant, men det är inte detta i detta fall.

Vid schizofreni däremot kan vanföreställningarna vara helt otroliga ibland och bisarra t.ex kontakt med utomjordingar på Mars baksida via mobilen och med deras hjälp skall världen räddas undan katastrof. Det är lättare att upptäcka en vanföreställning hos en med schizofreni.

Har man bisarra vanförställningar, så märker omgivningen det. Icke-bisarra vanföreställningar kan vara svårare att direkt uppfatta, men med tiden upptäcker nog omgivningen det och blir stressade och frustrerade.
Mer
10 år 10 månader sedan #591516 av hinkan
Tack för alla svar. Nu står det o väger mellan dissociativ störning pga stark ångest eller psykos. Har börjat äta risperdal så beroende på hu jag reagerar på den så kan de sen veta med lite mer säkerhet vad det rör sig om. Är inlagd för observation vilket ärr bra för då har jag tätare läkarkontakt. Jag vet knappt nåt om dissociation, nån annan som vet? Vad är det som skiljer det från psykos? Har ätit risperdalen 3 dagar o det känns lättare att vara bland folk, kan det verkligen ge effekt så fort?
Mer
10 år 10 månader sedan #591523 av Inwatto
Dissociation är när man utnyttjar att man har flera personligheter i hjärnan. T ex kan man säga att man låter en annan personlighet ta över när man tar på sig en normalitetsmask. Risken är att man inte minns vad man gjort. Minnet finns ju hos den personlighet som var aktiv. I extremfall byter man namn och det kan bli väldigt komplicerat... Det är oftast kvinnor som råkar ut för dissociation och särskilt om det finns sexuella övergrepp i barndomen.

Psykos har med vilken verklighet man uppfattar och tolkar, att göra. Det är ett förvirrat tillstånd, en slags panik där man kan tänkas "veta" saker som andra bara tror på eller som är osannolika. Man kan likna det vid att man flyger och med mediciner kan man "landa".

Du verkar ha fått effekt av Risperdalen snabbt. Det ser jag som tecken på att du inte varit så väldigt psykotisk.

Prata inte med hat i munnen!