Hur vet man vad för psykos man har?

Mer
10 år 10 månader sedan #592044 av Admin1
hinkan,

En bipolärdiagnos är ganska svår att ställa och det brukar ta 10 år från första symptomet till diagnos. Det positiva med en dissociativ diagnos är att du kan få antidissociativbehandling om nu den finns på kliniken. De med dissociation har ofta varit utsatt för trauman tidigare i livet.
Mer
10 år 10 månader sedan #592424 av hinkan
Antingen är det dissociation eller psykossjukdom enligt läkaren. För tillfället omöjligt att veta men han sa att vi arbetar utifrån diagnosen bipolär sjukdom med dissociation. Har inte risperdalen gett full symtomlindring om 3 mån skulle vi byta till leponex för den ska tydligen va riktigt bra men ha mycket bieffekter.

Vi har inte pratat något om antidissociativ behandling han har bara förklarat hur dissociationen "funkar". Kan EMDR (eller vad det heter) funka antidissociativt om man haft ett trauma?
Mer
10 år 10 månader sedan #592426 av Geta
hinkan,

Din läkare vill kanske se dig som ganska omedicinerad för att kunna ta reda på vilken eller vilka diagnoser han ska ge dig.
Mer
10 år 10 månader sedan #592480 av Nissegossen

Admin1 skrev: Har du overklighetskänslor? Det verkar som det är den typen av dissociation som är kopplad till positiva symptom.

Jag vet inte. Men jag har varit utsatt för ett trauma tidigt i livet och det traumat var förknippat starkt med overklighetskänslor. Det traumat minns jag fortfarande händelseförloppet klart.Jag minns alltså tankarna och situationen i sin helhet, men vill inte just nu tala om det. Jag har förklarat det tidigare på forumet.

Redan då hörde jag en röst för första gången i mitt liv. Jag tvivlade helt enkelt på mitt eget förnuft hur man nu kan göra det när man är så liten. Jag kan ha varit 2 år gammal.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 10 månader sedan #592583 av Admin1
Nissegossen,

Du måste ha dissociativa symptom nu för att du skall kunna få antidissociativ behandling. Du måste besväras av overklighetskänslor eller andra dissociativa symptom i din nuvarande vardag.
  • Besökare
  • Besökare
10 år 10 månader sedan #592760 av
va menar dem med skov???kan dem ha själva......