Hur vet man vad för psykos man har?

Mer
10 år 10 månader sedan #592764 av Geta
Vid MS- multipel scleros talar man om skov. Det är återinsjuknande i perioder.
Mer
10 år 10 månader sedan #592766 av hinkan
men må dåligt i skov? har man bipolär sjukdom? om man saknar sjukdoms insikt då?
Mer
10 år 10 månader sedan #592833 av Admin1
Skov är en tillfällig försämring av sjukdomen. Kan förekomma vid många sjukdomar inklusive schizofreni.
Mer
9 år 3 veckor sedan #733528 av FaderLugn

hinkan skrev: Jag har fått lite mer info från min vårdkontakt. Jag har diagnosen bipolär sjukdom ospec. sen innan som har ifrågasatts ett tag. Vad han sa till mig senast var att det kan vara så att jag har en variant av en bipolär sjukdom, en variant av en psykossjukdom eller båda delarna. Han nämnde även ordet gränspsykos vilket en annan läkare sagt till mig tidigare som jag inte riktigt förstår. Är det det där gränslandet där man kan förstå att ens idee'r och tankar kanske inte är riktigt logiska men ändå så kan man inte riktigt ifrågasätta eller släppa dom? Eller är gränspsykos något annat?

Jag har nu ätit cisordinol på en låg insättningsdos och känner redan positiv effekt, kan koncentrera mig bättre och hänger med i diskussioner. Allt går inte rakt in igenom skinnet på mig typ. Hoppas på ännu mer effekt av högre dos.
Ska nu skriva dagbok fram till i höst som min vårdkontakt får ta del av+samtal med honom varje vecka sen lär det bli utredning eller liknande.

Det är just cannabis jag använt mig mest av och började vid 15 års ålder. Nästan med en gång fick jag massa hallucinationer och skit och gjorde upp en egen bild av hur verkligheten EGENTLIGEN såg ut, dövade den nya ångesten med ännu mer röka så blev det en ond cirkel. Var inne på massa behandlingshem för missbruk och psykiskt mående och blev iproppad galet mkt meds bland annat olika antipsykos. När jag tyckte jag var frisk och mådde bra så slutade jag med medsen. Sen ganska direkt där efter började jag känna att andra tog mina känslor och tankar och jag började se tecken i siffror och på tv, jag kunde läsa hot i vad andra sa till mig och var helt säker på att en person skulle döda mig och jaa en massa annat. Sen dess har det blivit en del av mitt liv men det har gått upp och ner, ibland mår jag bättre ibland mår jag sämre. Trodde detta var det bipolära att jag blir deppig ibland och hypo ibland då jag orkar mer och har mååånga ideer och jag knappt sover, men nu vet jag inte längre vad som är problemet egentligen.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med detta inlägget, vill mest få nån respons på vad jag skriver, om någon känner igen sig eller om någon verkligen inte känner igen sig.
Tack för alla svar :)



Code:
[quote]Hej, vet ej hur aktuell denna tråden är idag, men blev intresserad och blev medlem. Jag tycker du borde tala med din läkare, eller en annan läkare som kan sin psykiatri, om cykloid psykos, eller akut polymorf psykos, Din psykos kan vara polymorfa, alltså ha flera symtom, så som affektiva (käslostörningar) och schizofrena symtom, schizoaffektiv psykos. Det är vanligt att man upplever sig vara förföljd och utsatt på något sätt. Ofta har man en föreställning om att någon eller några försöker skada en. Inte så sällan tror man sig vara utsatt för någon slags sammansvärjning. Man tycker sig uppfatta dolda budskap riktade just till en själv, exempelvis på löpsedlar eller i TV-reklam. Man kan höra röster som inte finns och även ha syn- eller känselhallucinationer. Kanske uppfattar man sig själv som på något sätt ytterst speciell eller utvald, kanske till och med som ett gudomligt väsen. Vissa blir psykotiska i en del av personligheten och vissa blir helt ockuperade av sin psykos där allt vanligt tänkande verkar ha försvunnit. Du verkar dock ha full sjukdomsinsikt och det är oehört viktigt för ett tillfrisknande. Tack för mig , lycka till med allt![code][quote][/quote][/code] [/quote]
Mer
9 år 3 veckor sedan #733535 av FaderLugn

Metrogirl skrev: men må dåligt i skov? har man bipolär sjukdom? om man saknar sjukdoms insikt då?

blev du plötsligt sjuk, eller smygande insjunken i psykos?
Mer
9 år 3 veckor sedan #733537 av krokus
Hej FaderLugn! :hallo